B. Kurtén-Lindberg

Ord och många visor

Författare: Sven-Bertil Taube & Petter Karlsson
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9100113417

Vissångare och gitarrist, skådespelare på Dramaten, förste älskare på film, fyrabarnspappa, sjöman, mc-knutte, globetrotter, gentleman - och son till ett nationalmonument.
För första gången berättar Sven-Bertil Taube, född 1934, om ett liv som har få motstycken inom svensk scenkonst. Ord och många visor spänner från barndomen på Sjösala till dagens familjeliv i London. Det är ett mustigt, roligt och anekdotspäckat porträtt av en mångsidig aktör och sångartist med över hundra roller och legendariska tolkningar av Bellman, Ferlin, Olrog, och inte minst av pappa Evert, bakom sig.
Sven-Bertil Taube berättar bland annat om uppväxten med Astri, Evert och syskonen, de äventyrliga resorna i ungdomen, samarbetet med Ingmar Bergman, om dråpliga situationer och möten med många färgstarka kolleger. Men det är också en förvånansvärt naken och ärlig skildring av en sårbar, ofta ensam själ som stora delar av sitt liv brottats med scenskräck, skilsmässor, skattmasar, släktfejder och sjukdomar.

Sven-Bertil Taube har gjort banbrytande insatser när det gäller svensk visa och lockar en stor publik vare sig det är sommar på Gröna Lund eller konsert i Berwaldhallen med Håkan Hellström. Som skådespelare har han gett oss några oförglömliga tolkningar, inte minst som Swedenhielm i tv och som prästen i filmatiseringen av Jerusalem. Nu berättar han underhållande och personligt om sitt liv och ger oss en inblick i en av 1900-talets mest kända konstnärsfamiljer. Ord och många visor är ett fängslande självporträtt av en av vår tids stora svenska artister.

Boken är rikt illustrerad med privata foton, brev och teckningar och innehåller personregister, rollförteckning och discografi.

Bok recensioner av Ord och många visor :

okidoki 2007-11-18 17:03
Han är sig lik från tv-programmet ”Stjärnorna på slottet”. Jag förundrades över att han var så vänlig, ödmjuk och osäker på sig själv. I boken är han så uppriktig han kan vara utan att såra någon annan. " Men jag kan skämmas över att jag inte längre är någon bra älskare, och jag beundrar Mikaela för att hon står ut med en sådan tråkmåns som jag." För mig som växt upp med Taube är boken intressant och mot slutet även gripande.

Skriv egen bokrecension till Ord och många visor