F. Dostojevskij

Rottweilern

Författare: Ruth Rendell
Ämnesord: mord, kärlek, spänning
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9127098958

Efter sin mans död lever Inez Ferry ett lugnt och tillbakadraget liv i Marylebone där hon förestår en antikaffär. För att klara ekonomin hyr hon ut rummen på de andra våningarna. Där finns Jeremy Quick, som alltid börjar dagen med en kopp te i Inez affär, den unge förståndshandikappade Will Cobbett, den underliga ryskan Ludmila Gogol och hennes skumme pojkvän Freddy Perfect och den undersköna Zeinab Sharif, vars stränge far håller ett vakande öga över henne.

Men lugnet är bedrägligt och när en ung kvinna hittas strypt med ett bitmärke på halsen blir händelsen genast ett samtalsämne i huset. Tidningarna ger mördaren namnet "Rottweilern" och paniken sprider sig när ytterligare en ung kvinna hittas mördad, den här gången alldeles i närheten av Inez antikaffär. Gemensamt för morden är att mördaren har tagit ett personligt föremål från sina offer, och Inez värld vänds upp och ner när en av de mördade kvinnornas halsband dyker upp i hennes affär.

Medelbetyg: 2,33 (3 röster)

Bok recensioner av Rottweilern :

Mystica 2006-02-21 12:48
Bokens centrum är Inez som äger antikaffären samt hyr ut några lägenheter. Man får lära känna väldigt många karaktärer som på något sätt (även på väldigt långt håll) finns i någon sorts anknytning till henne. Det som jag irriterar mig lite grand på är att det är helt onödigt att lära känna dom. Jag anser inte att de egentligen har något med boken att göra, utan att dom mest fungerar som utfyllnad.
Den var lite spännande men mest utdragen och aningens dryg. Tyvärr.

poby 2006-02-25 12:05
Inez äger en antikhandel mitt i London. Hon hyr desstum ut ett antal lägenheter i sitt hus. Allt går lugnt till i huset, ända tills man hittar ett föremål i antikhandeln, som tillhör en kvinna, som nyligen blev mördad i närheten. Mördaren, som kallas Rottweilern, är en seriemördare. Finns han bland hyresgästerna?

Av detta lyckas Ruth Rendell göra en mycket tråkig bok. Vi får följa de olika hyresgästernas liv och leverne, och man undrar hela tiden - Varför? Mördaren avslöjas ganska fort i boken, så spänningen är minimal. Personkaraktärerna skulle jag vilja benämna personkarikatyrer. Miljöskildringen är minimal. Och varför heter boken Rottweilern? Usch nej, inget för mej.

Rosa 2007-10-25 10:15
Rottweilern är ingen kriminalroman i vanlig bemärkelse där man får följa polisens arbete och på slutet får man reda på vem mördaren är. Nej, Rotweilern är en psykologisk thriller där vi i den första tredjedelen av boken får reda på vem mördaren är.

Vi får följa mördarens tankar och funderingar samt människorna i mördarens omgivning. Det är fantastiska personporträtt som skildras i boken!

Och varför heter då boken Rottweilern? Ja, det förklars ofta och utförligt i boken: Seriemördarens första offer hittas med ett bitmärke i halsen. Genast får mördaren epitetet Rottweilern av pressen. Trots att DNA-prov senare visar att bitmärket är ett sugmärke som offret fått av sin pojkvän och trots att inga av de följande offren påträffas med bitmärken så lever namnet Rottweilern kvar i pressen. Mördaren störs varje gång han kallas Rottweilern - han fryner vid tanken på att han skulle ha bitit offren eftersom han vill ta på dem så lite som möjligt. Och Londons Rottweiler-förening är i uppror eftersom de inte vill att deras gullehundar ska liknas vid seriemördare!

Boken var en klar överraskning för mig. Väldigt bra berättad.

Skriv egen bokrecension till Rottweilern