Författare: Amos Oz
Ämnesord: depression, krig, politik, hälsa, psykologi, historia, kultur, michael sheli
Utgivningsår: 1968
ISBN: 9146129561

Bok recensioner av Min Michael :
2006-01-19 12:13
Michael är Hannas man. Han är en gedigen och jordnära man, fri från starka känsloyttringar. De bor tillsammans i Jerusalem, en instängd stad som med taggtråd avgränsar mot andra kulturer och människor. Hanna vantrivs i sitt äktenskap. Som barn var hon fylld av kärlek, nu håller hennes makt att älska på att dö. Hon vill inte dö. Hon skriver för att ge sitt liv en mening och förstå varför hon befinner sig där hon är.

"Michael sheli" var den andra bok Amos Oz gav ut. Den är en smärtsam berättelse om en kvinna som flyr in i sitt eget mörker för att hon inte står ut med vardagen. Hanna och Michael är mycket olika. Michael väljer att undvika Hannas djupare sidor. Han grubblar inte. Men ju mer han ignorerar hennes avgrundsdjupa ångest, destå mer driver han henne bort ifrån sig. Berättelsen gör ont att läsa eftersom det för läsaren tidigt står klart att Hanna och Michael faktiskt älskar varandra, men aldrig kommer att mötas då de vägrar släppa in det "främmande" i sina liv. Förhållandet blir en symbol för Jerusalems tillstånd, viljan att leva tillsammans men omöjligheten att åstadkomma det på ett smärtfritt sätt.

I ljuset av Oz självbiografi "En berättelse om kärlek och mörker" blir det tydligt att Oz mor är inspirationskälla till Hanna. Författarens moder begick självmord när Amos var tolv år. Jag får intrycket av att denna berättelse är författarens försök att ge en förklaring till hur en kvinna kan driva sig själv så långt, trots all den kärlek hon är mäktig.
Boken är mycket välskriven och språkligt intressant. Författaren växlar vilt mellan att skriva i nutid och dåtid. Det ger en känsla av närhet till bokens huvudkaraktärer. Läsaren vet att berättelsen handlar om något som HÄNT. Hade jag skrivit på detta sätt i skolan hade jag fått bakläxa, många gånger om. Men Amos Oz behärskar sitt speciella sätt att skriva och förenar poesi med prosa på ett fantastiskt sätt.

Tyvärr upplever jag att denna bok är en aning mörk. Den blir jobbig att läsa, eftersom det inte finns några ljuspunkter. "Min Michael" är en tragedi rakt igenom. Av denna orsak tyckte jag inte att läsupplevelsen var trivsam. Jag fick kämpa mig igenom boken, det vackra språket till trots. Jag ger "Min Michael" en svag fyra. Det är definitivt en bok med klass, men den saknar något. Kanske bara lite värme?

"

Skriv egen bokrecension till Min Michael