Martin Bircks ungdom

Författare: Hjalmar Söderberg
Genre: Klassiker
Ämnesord: kärlek, ungdom
Utgivningsår: 1901
ISBN: 9789100102012

Hjalmar Söderbergs genombrottsroman Martin Bircks ungdom har blivit till en representant för den melankoliska sekelskifteslitteraturen. I denna klassika utvecklingsroman kretsar allt kring huvudpersonen Martin Bircks uppväxt och liv, kärlek och tid i Stockholm. Det är en delvis självbiografisk berättelse om en grubblande amatördiktare som ser tiden springa förbi honom utan att han själv rör sig någonvart. Ett halvlyckat livsöde och ett halvlyckat kärleksförhållande i ett flanörens Stockholm.
I dag är Söderberg en av de mest populära äldre svenska romanförfattare.

Medelbetyg: 3,45 (11 röster)
Bok recensioner av Martin Bircks ungdom :
2007-05-28 23:54
Återkommer med något här. Väldigt bra var den i alla fall.
2007-11-19 21:48
inte så tråkig som man först trodde
2007-11-24 03:56
Jag är väldigt svag för Hjalmar Söderberg och detta är inget undantag. Minns tydligt en särskild personbeskrivning som hör till det bästa jag läst.
2008-06-13 20:35
Just lovely.
2008-12-27 20:56
En verkligt melankoliskt skildring av en ung människas uppväxt runt förra sekelskiftet. Träffande och insiktsfullt. Och stor vilja till förändring. Söderberg pekar tydligt på samhällsordningens inbyggda inskränkthet och hur absurda de sociala koderna faktiskt är.
Snyggt och intressant.
2009-02-15 22:45
Jag drogs olyckligtvis inte till denna bok, fastän jag gillar Söderberg väldigt mycket.

Är framtiden som en ungdom verkligen så dyster? Som bortskämda barn tror vi att vi har förutsättningarna och möjligheterna till allting, men ett misslyckande efter ett annat leder till depression.

Jag förstår att Söderberg skriver om handlingsförlamningen, men herregud, gör något för en gångs skull Martin Birck! Gud stänger aldrig en dörr utan att öppna ett fönster, men som ateist kanske inte det funkar för honom.
2009-10-02 13:08
Efter att ha läst (och älskat) "Doktor Glas", samt "Den allvarsamma leken", beslöt jag mig för att läsa Söderbergs "Martin Bircks Ungdom". Jag hatar att behöva säga det, men jag blev en hel del besviken.

Boken känns aldrig riktigt motiverad, även om den självklart har några kvardröjande kapitel, speciellt om Bircks yngsta år. Den blir aldrig heller tråkig, men aldrig heller särskilt intressant. Den glider liksom bara förbi. Språket är inte heller lika precist som i hans två mer kända verk, men man anar en början till denna speciella stil. Förväntar du dig något lika gripande som hans tidigare nämnda verk, kommer du förmodligen bli besviken, men förväntar du dig en stillsam och välbalanserad bok (utan några riktiga toppar och dalar) kommer du bli mer nöjd. Boken bjuder på en del fina filosofier som är värda att ta till sig.
2019-06-30 12:48
Boken är författarens debutroman, en delvis självbiografisk Stockholmsskildring som kom ut 1901. Den är indelad i tre delar, barndom, ungdom och vuxentid. Barndomen är som vanligt ointressant för mig, men under ungdomstiden formas Martin till en tvivlare som ifrågasätter tidens självklara Gudstro och moralsyn. Han vill bli skald skriva dikter och men enligt tidens norm ska en skald visa tillit till Gud. Samtidigt ser han vuxenvärldens hyckleri med stora ord om moral och kvinnors dygd samtidigt som det är helt accepterat att gå till glädjeflickor. Det kontroversiella när boken kom ut var Martins tvivel på Gud och vuxenvärlden, idag hade det varit synen på prostitution.

Den vuxne Martin har ett själsdödande jobb på en myndighet, bor kvar hemma och har en hemlig kärlek som han inte vill visa för världen. Han är tillfreds, varken nöjd eller missnöjd men önskar att han kunde ge sin kvinna ett annat liv. Martin inser att den 17-årige gymnasisten som skulle erövra världen med sitt skrivande har kämpats ned och kapitulerat för håglösheten och tidens obevekliga gång. Om något ska förändras måste man göra det själv och det blir inte gjort.

Martin Bircks ungdom är alltså ingen spännande bok där läsaren byter sida med andan i halsen. Istället ligger tyngdpunkten på en filosofisk nivå med mycket tankar om livet, kärleken och Gud. Martin känns idag väldigt vanlig som person och inga dramatiska händelser stör rytmen i berättelsen, något som jag uppskattar. Det är både skrämmande och hoppingivande att hundra år, elektricitet, världskrig, datorer och popmusik inte förändrat förnimmelsen av ungdom. Skrämmande därför att det ger fog för uppgivenheten. Det kanske är lika bra att kapitulera inför depressionen och sluta sträva för tydligen har människan alltid känt såhär och då kommer den väl alltid att känna så? Fast samtidigt betyder ju det att ingen genomlider det ensam.

Jag tycker att Den allvarsamma leken är den bästa bok som skrivits av en svensk författare. Martin Bircks ungdom är inte av samma klass men klart läsvärd och man känner igen författarens stil och tankesätt. Söderberg levererar, alltid!

2021-01-11 18:46
Tyckte mycket om denna bok som nu lästes för andra eller tredje gången. Men håller med många att den också är liksom lite pretentiös. Han är så intressant och så uttråkad (fniss).

"