Hämnaren

Författare: Frederick Forsyth
Ämnesord: krig, politik, mord, historia, spänning
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9100108162

Spänning:  7

En ung amerikan, Ricky Colenso, mördas brutalt i det forna Jugoslavien dit han frivilligt åkt för att hjälpa till som biståndsarbetare. Hans morfar, den kanadensiske miljardären Steven Edmund, har sinnet inställt på hämnd. Sökandet efter Rickys mördare leder Edmund till Cal Dexter, en Vietnamveteran med särskilda färdigheter, och den ende som kan föra mördaren till USA och rättvisan. Men det som börjar som en personlig tragedi utvecklas snart till ett explosivt drama mitt i den internationella terrorismens centrum.

Medelbetyg: 3,75 (4 röster)

Bok recensioner av Hämnaren :

capricorn 2005-11-16 04:30
En salig blandning av spionage, detektivarbete, internationella kriser, terrorister, konspirationer. Och mitt i allt detta verkar ett vapen, en människa, vars taktiska färdigheter överträffar det mesta. Hämnaren blir ett verktyg i jakten på en kallblodig mördare som spårlöst försvunnit från CIA's radar. Magnaten som anlitar hämnaren vill till varje pris ställa sin dottersons mördare inför rätta, men det är någon som motarbetar hela processen. Vem är det? Och varför? Kommer specialisten att kunna slutföra sitt till synes omöjliga uppdrag?

Forsyth har ett fantastiskt sätt att berätta men det som slår mig mest i den här boken är sättet han väver samman innehållet i boken. Allt händer på så många olika platser sammtidigt men också vid så vitt skilda tider. Allt från andra världskriget till 2000-talet men ändå faller allt på plats likt pusselbitar. Det syns att det är en mästare komponerat denna berättelse.

Boken kommer likväl inte riktigt i närheten av Schakalen som Forsyth skrev på 70-talet. Det verkar som att författaren i sin iver att berätta gjorde några utsvävningar för mycket för att falla mig helt i smaken. Jag säger inte att boken är ett dåligt eller mediokert verk utan helt klart en läsvärd bok. Jag ger boken ett betyg som är aningen bättre än en fyra.

Thomas72 2008-05-11 17:55
Boken är väldigt intelligent upplagd. Man märker att Forsyth vet vad han pratar om. Ungefär halva boken är bakgrundshistora som i sej är en bra historia men sen kommer huvudhistorien som är den mest spännande delen.

Skriv egen bokrecension till Hämnaren