Krocketspelaren

Författare: H.G Wells
Genre: Fantasy
Utgivningsår: 1936

Bok recensioner av Krocketspelaren :
2005-07-21 18:59
En något naiv och bortklemad krocketspelare råkar under en hälsovistelse på en sympatisk läkare. Året är 1936 och nazismen håller Europa i strypgrepp. Läkaren berättar en obehaglig men smått barnslig spökhistoria om en ond plats ute i marsklandet där han nyligen haft sin praktik. Läkarens psykolog kontrar vid nästa möte med en egen historia om ondskan. Den omintetgör den naiva historia läkaren försökte mana fram, men icke destå mindre kommer den att påverka krocketspelaren att se världen med nya (och skräckfyllda) ögon.

I Wells korta roman "Krocketspelaren" ställs människan i tidens strålkastarljus. Sedan Adam och syndafallet har människan utvecklat världen men inte sig själv. Tvärtom är ondskan makabert framträdande i form av den "civiliserade" människan. I denna berättelse symboliserar läkaren möjligen den naiva iakttagaren som inte vågar ta itu med verkligheten. Han framställs som godtrogen men också sympatisk. En människa som läsaren har lätt för att förstå och gripas av. Mot honom kontrasteras den obehagliga sanningens röst i den dryga psykologens skepnad. Medan läkaren förmildrar och gömmer verkligheten i symboliska flosker försöker psykologen övertyga både läsaren (och kanske sig själv) om formen hos den sanna ondskan. I grund och botten väcker han liv i krocketspelaren som tvingas hantera den verklighet han lever i utan några förmildrande föreställningar.

Wells gav ut denna klarsynta och effektiva lilla berättelse under nazismens frammarsch. Han var då redan 70 år, men valde ändå att revolutera mot den förvanskade människobild nazisterna målade fram. Denna roman är lättläst och genomtänkt, varvid jag ger den en fyra.

"

Skriv egen bokrecension till Krocketspelaren
Judas barn