J. Bowen

En tysk mans historia

Författare: Sebastian Haffner
Utgivningsår: 2000
ISBN: 9172633395

Lärorik:  6

Sebastian Haffner var en av Tysklands ledande journalister, men skrev också biografier om bland andra Churchill och Hitler. Vid hans bortgång 1999 fann man ett outgivet manuskript. Det visade sig vara en självbiografisk skildring från 1930-talets Tyskland.

Haffner berättar framför allt om nazismens framväxt och om hur ett "normalt" samhälle bryts ner och förvandlas till en barbarisk diktatur. En tysk mans historia är ett tidsdokument som har jämförts med Viktor Klemperers berömda dagböcker. När boken kom ut i Tyskland väckte den stor uppståndelse och fick snabbt en stor läskrets.

Medelbetyg: 4,6 (5 röster)

Bok recensioner av En tysk mans historia :

helix 2005-03-14 20:21
Hur kunde så många tyskar bli så hängivna antidemokrater i mellankrigstidens Tyskland? Är inte det en fråga vi alla ställt oss någon gång?
Haffner ger inte ett fullständigt svar på den frågan, men en antydan till det. Han beskriver sin egen uppväxt, som ung pojke under första världskriget, vidare till att bli ung man under hitlertiden, fram mot krigsutbrottet 1939. Han beskriver hur lite han överhuvudtaget reflekterade över att judarna började särbehandlas. Stängdes en affär fick man väl gå till en annan.
Ett särskilt starkt parti redogör för författarens miltärutbildning - där rekryterna kämpade med sina egna känslor och övertygelser och inte gärna delade med sig av dem till sina medbröder.

Haffner beskriver denna händelserika period i Tysklands historia på ett mycket avslappnat (!) sätt. Det är inga stora, överväldigande dramatiska skildringar.

ElinLeticia 2007-01-12 09:27
Mer än en gång har man väl reflekterat över det ohämmade raseriet som drog genom Tyskland under nazitiden. Självklart fanns den antisemitiska mentaliteten fast förankrad i Europa redan innan, men vad gjorde Tyskland så speciellt frodigt för sådden av sådant hat? Var det för att Tyskland egentligen aldrig upplevt demokrati? För att landet tycktes så oskyddat mitt i Europa, ständigt vakande på osynliga fiender som kunde kasta sig över dem. Kanske den kulturella eliten vägledd av Wagner, Goethe befruktade tyskarnas nedlåtande människosyn? Gjorde att just dom kände sig överlägsna andra folk?

När jag den 2 januari år 2007 lade "En tysk mans historia" ifrån mig var den inte den första bekantskapen med litterära tankar kring nazismen och förintelsen, jag gjorde. Tvärtom har jag ett helt bibliotek med böcker bakom mig. Dock var de flesta böckerna historiska essäer som blickade tillbaka på det tredje riket, med ett facit i bakfickan. Få böcker har skrivits inifrån riket, under själva perioden, få böcker från en vanlig tysk mans perspektiv. Och aldrig så insiktsfullt och strålande litterärt beskrivet som i denna bok. Sebastian Haffner var en av Tysklands mest framstående journalister, med flera biografier om kända personer i det nazistiska galleriet bakom sig. När han avled under 1990-talet hittade man ett oavslutat manuskrift i hans privata gömmor. Detta manuskrift var en självbiografisk betraktelse över nazisternas övertagande av makten i Tyskland som också innehöll ett kärnfullt belägg över hur den tyska nationen frivilligt hjärntvättades att utföra så fruktansvärda dåd.

"En tysk mans historia" är insiktsfullt skriven, författaren gör högst skarpsynta analyser över det politiska läget och bevisar att nazismens slutgiltiga syfte var uppenbart också för gängse man, inte bara för de militärt uppsatta. Haffners språk har överhuvudtaget inga brister alls. Det är ett sant nöje att läsa hans elegant och sarkastiska skrift som innehåller ett stort mått av självdistans och ironi. Man kunde av en självbiografisk roman som denna förvänta sig mentala dimridåer och urskuldanden. Men sådana tendenser saknas turligt nog helt. På så vis framstår det förfärliga i nazismens natur ännu tydligare. Författaren försöker blottlägga den typiskt tyska "naturen" och peka på de skeenden som drev fram rovdjuren ur sina hålor och tvingade de klarsynta tvivlarna till tystnad. "En tysk mans historia" är ett bra alternativ till "Anne Franks dagbok, eftersom den skildrar samma skeende ur ett annat perspektiv.
Denna bok teoriserar inte utan blottar avgrunden just när den börjar vidga sig. Jag ger boken en femma i betyg.

Blom 2011-09-01 20:10
Som ElinLeticia mycket riktigt påpekar är en av boken stora kvaliteter att den helt och hållet skrivits INNAN världskriget och den stroskaliga förintelsen äger rum. Haffner är därtill en person helt utan betydande roll i det historiska sammanhanget. En person som sannolikt hade klarat sig alldeles utmärkt i det tredje riket, men som av moraliska grunder beslutar sig för att fly.
Således innehåller boken inga passager om truppförflyttningar, gaskammare och summeriska avrättningar.

Boken är utgiven två ggr. beroende på att författarens son efter publicerandet hittade ytterligare ett manuskript. En fortsättning som på sätt och vis ställer Haffner i ett annat ljus än om man hade hållt sig till bokens första del. Denna sista passage kan tyckas lite kryptisk, men det vore synd att gå allt för mycket i detaljer för den som ej läst boken ännu. Se till att få läst denna andra utgåva istället för den första.

En oerhört viktig bok, en bok som många människor borde läsa.
En bok som sakligt och välskrivet beskriver hur ett samhälle avskaffar sig självt på demokratisk väg.

Skriv egen bokrecension till En tysk mans historia