Sillen börjar skolan

Författare: Anna Ehring
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789179752828

Upprop i förskoleklass. Farfar och alla vuxna trängs vid väggen längst bak i klassrummet. Fröken läser upp namn efter namn. Men inte Sillens. Eller? ”Hugo? Har vi Hugo här?” Jo! Men det är ju Sillen hon menar! Han heter Hugo även om ingen kallar honom det. När klassen fnissar känner Sillen att det är dags att gå hem. Fritids? Nej tack. Det räcker med nytt och spännande. Men farfar övertalar Sillen att stanna, och när eftermiddagen kommer vill han inte gå hem. Han har träffat Hedda. Hedda som låter som gädda.

Möt Hugo "Sillen" Ström. Han är sex år och livet är i förändring på alla håll och kanter. Och nya grejer, ja, det är inte riktigt Sillens grej.

Känslor som känns, tankar om stort och smått - och om att få en kompis, på Ehringskt vis. Illustrerar på ett fantastiskt finurligt och varmt sätt gör Moa Graaf.
Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Sillen börjar skolan :
2023-03-10 13:08
Andra boken om Hugo (pojken som kallas Sillen) vänder sig till en något smalare publik än sin föregångare och det på grund av att ämnet heter skolstart. Det är ju inte lika många barn som ska börja skolan som de barn som ska få ett syskon. Det kan man ju få både innan och efter skolstart. Berättelsen börjar med ett upprop. Det är Sillens farfar som följer med, eftersom föräldrarna är upptagna med sitt. Och här kommer en ny karaktär in. Hon heter Hedda. Både hon och Sillen har tappat var sin framtand. Men Hedda tror inte på tandfen. Då tar Sillen med sig Heddas tand hem till sig. Men då visar det sig att det inte ligger någon peng i glaset. I boken dyker det också upp en tupp. Det är farfar som bytt ut sin gamla. Men tuppen låter lite för mycket, tycker Sillen. Jag är glad att boken inte fokuserar på vad man vanligtvis gör i skolan. Det blir bara lite om skolmatsalen och om att vara ute på rasten. Kompisen Hedda och Sillens relation till henne är så mycket mer spännande.
2023-03-12 15:19
Andra boken om pojken som kallar sig Sillen vänder sig kanske främst till de barn som snart ska börja skolan. Det inledande kapitlet tar oss direkt med till denna för oss lite äldre än 6 år välkända miljö. Och precis som när vi började där så börjar det också för Sillen med ett upprop. Sillens mamma har inte tid att komma på grund av att hon måste passa lillebror Sasha. Och pappa är fullt upptagen med sitt jobb på knäckebrödsfabriken. Det blir istället farfar som får följa med.

Läraren ropar upp alla namn och kommer plötsligt till Hugo Ström. Det är Sillen det. Men det tänker han inte på. Därför är det tyst ett tag innan han plötsligt klämmer i med ett ovanligt högt ja. Bredvid honom sitter en flicka som för de här böckerna kommer att bli en lika viktig person som Sillens farfar. Hon heter Hedda. Och det är i soffan på fritids som de båda blir vänner. Båda har drabbats av samma missöden. Hedda har tappat en tand i matsalen och blöder därför. Sillen saknar visserligen en tand, men blöder på grund av att han fått en boll på sig under rasten. Sillen tror på tandfen, men det gör inte Hedda. Därför tar han med sig Heddas tand hem till sig i hopp om att den ska förvandlas mot en peng. Men när Sillen vaknar på morgonen är glaset tomt.

Författaren lyckas även här fånga in enkla vardagshändelser och göra dem både spännande och intressanta. Det finns ytterligare två böcker i serien. Och både väntar på att bli lästa.

"

Skriv egen bokrecension till Sillen börjar skolan