Författare: Anna Schulze
Genre: Novellsamling
Ämnesord: hälsa, psykologi, kärlek, ungdom

Egentligen misstänker hon att biologisterna ingår i en hemlig feministisk organisation. En organisation vars enda syfte är att invagga män i en falsk känsla av trygghet.

Bok recensioner av Brist :

Arne 2020-05-27 17:11
En novellsamling från 2006, tillika författarens debutbok, skriven på ett sparsmakat och lakoniskt språk med korta och koncisa meningar. Författaren är utbildad violinist och läsaren får lite hintar både om opera och klassisk musik. Novellerna är av skiftande kvalité, som det brukar i novellsamlingar, de jag gillar är säkert ointressanta för någon annan och tvärtom. Ämnena är vardagliga, kärlek, sorg otrohet, ensamhet, psykiska problem, ungdom på väg in i vuxenlivet. Bäst tycker jag om "Gungande madonna" och här finns ett stycke som karaktäriserar hela boken:
"Den otäckaste tavlan är en där allt tycks vara som vanligt. Madonnan tittar in i kameran. Den som man tror är Jesusbarnet har munnen öppen och ska just sluta läpparna kring bröstvårtan. Tavlan är mycket liten. Går man helt inpå ser man att Jesus har huggtänder och liknar en mycket liten farbror. Tittar man noga upptäcker man att det sticker upp små horn ur det krulliga håret."

Så är det med novellerna. En till synes normal situation utvecklas till något annat och livet ställs på sin spets. Och då menar jag inte något övernaturligt eller våldsamt, det blir bara inte som man tänkt sig. Som mannen som blir inbjuden på te och det vet man väl vad det betyder... Eller tonårstjejen som abrupt får lära sig vad det innebär att vara kvinna. Eller "Högmässa" om kvinnan som inte ångrar sin synd. Eller det unga paret som dör omlott. Allt är mycket bra gjort och jag rekommenderar boken till den som gillar noveller!

Skriv egen bokrecension till Brist