Grannar i död och lust

Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Ämnesord: mord, humor, spänning, pensionärer, bostadsrätt
Utgivningsår: 2020
ISBN: 9789178350742

Ny mysig och klurig feelgood-deckare från författarna bakom Ester Karlsson med K och Mord i Falsterbo-serien

Ester Karlsson, 78 år och änka, bor tillsammans med kakaduan Roland i den välmående bostadsrättsföreningen Lärkan. Det har dragit ihop sig till städdag med obligatorisk närvaro, vilket sannerligen sätter grannsämjan på prov. Innan dagen är över försvinner en av de nyinflyttade grannarna spårlöst för att senare hittas död ovanpå det gemensamma cykelskjulet. Ester, hennes ständigt bantande syster Barbro och den hypokondriske svågern Arne, får genast polisens blickar på sig. När sedan ännu en granne dör under mystiska omständigheter drar Ester igång sin egen lilla mordutredning och ingen i Lärkan går längre säker.

Grannar i död och lust är den fristående fortsättningen på Ester Karlsson med K och uppföljaren Ett lik i garderoben - båda härliga pusseldeckare med starka karaktärsskildringar och en stor dos humor.
Bok recensioner av Grannar i död och lust :
2020-02-21 21:00
Den tredje boken med Esther som började med Esther Karlsson med K (2017) och som följdes av Ett lik i garderoben (2018), två böcker som jag älskade att läsa och som jag aldrig ville att de skulle ta slut. Den tredje boken är också väldigt mysig, fylld av en mängd underhållande udda individer som är alla fint porträtterade av författarduon. I den här boken får Esther också lämna plats lite mer åt den överviktiga, ständigt bantande systern, Barbro (tjusigt namn, tycker jag) och den hypokondriske svågern Arne. I den här boken får de verkligen skina, tycker jag. Och jag kommer på mig själv att jag privat är en blandning av karaktärerna Barbro och Arne. Glad, överviktig och hypokondrisk. Som mordintrig tycker jag inte riktigt att den här boken är fullt lika bra som de två föregående böckerna. Men den är absolut mer än läsvärd och lockar till många underhållande skratt.
Dessutom väldigt bra uppläsare.
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas av mig!

"