Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789100180232

- Folk kan bli rädda, sa jag.
- Folk vill bli rädda! svarade Ada.

Bok recensioner av Köttets tid :

Arne 2019-11-17 16:19
Den svenska skribenten Bennedith åker till Madrid på ett resestipendium. Genast träffar hon Mercuro Cano som påstår sig vara jagad av en urgammal nunna och hennes kinesiska hantlangare som är ute efter hans kropp för organdonation. Bennedith tror inte på det men blir ändå fascinerad av mannen och hans historia och tar sig an honom. Men efter ett mindre lyckat möte med en av sina landsmän kommer hon i kontakt med nunnan, Lucia, som inte bara tagit på sig uppgiften att rädda förtappade själar från köttets villfarelser utan också sysslar med barmhärtighetsgärningar av annat slag. Lucia berättar sitt livs historia för Bennedith samtidigt som hon hjälper svenskan ur en prekär situation. Men är Lucia en god hjälpare eller en samvetslös hämnare som sätter sig till doms över de hon ser som syndare?

Låter det invecklat? Tja detta är bara en del av den grymma och burleska värld som Wolff bjuder in sina läsare till. Här finns också en kvinna vars man varit otrogen och som bokstavligen behöver ett nytt hjärta, en kvinnlig slaktare och knivexpert, en av Francos hantlangare som gör misstaget att vända ryggen till en arg sugga, och en hämnare som tar fel på offer och blir instängd i en källare på obestämd tid. Och inte att förglömma, en alzheimersjuk man och hans självuppoffrande(?) hustru. Över alltihop ruvar den ljusskygga nätshowen Köttets tid vars tittarsiffror växer i takt med den alltmer brutala borgöring som de tvingar sina intet ont anande deltagare till.

Lina Wolff fick Augustpriset för sitt mästerverk De polyglotta älskarna men Köttets tid når inte upp till den nivån. Dock väl värd att läsa, en hejdlös drift med TV-shower typ Dr Phil, vårt behov av andlighet och människor som säger sig vilja hjälpa andra men bara boostar sitt ego. Skrattet fastnar dock i halsen när man ser den lynchmentalitet som showen piskar upp, något som händer gång på gång på sociala medier idag.
Det köttsliga är som titeln antyder en bärande del av romanen, både bildlikt men framförallt bokstavligt. Inget för veganer, men det otäcka med romanen är människors ondska och fördömanden snarare än blodiga köttstycken på krokar. De etiska dilemman som romanen tar upp är inte heller att leka med, vad är rätt och vad är fel?

Skriv egen bokrecension till Köttets tid