Sorgeängel

Författare: Marianne Cedervall
Ämnesord: humor, spänning
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789177798217

Sorgeängel, Marianne Cedervalls sjätte och av många läsare mycket efterlängtade bok i serien om vännerna Mirjam och Hervor, tar vid precis där bok fem, Solsvärta (2014), slutade.
Mirjam och Hervor anländer med båt till en liten strand vid Torneälven. Här, i ett hus i skogen några mil från Hervors hemby Kuivalihavaara, ska de ta det lugnt, plocka bär, landa och samla kraft. Det sistnämnda gäller framför allt Mirjam, som har svårt att komma över sin älskade Calles bortgång.
Helt isolerade är de dock inte. Via skogspromenader och utflykter till byn skaffar de sig nya bekanta, allt ifrån två glitterpinnar från Stockholm till en tatuerare, byns nya frisör samt en sameflicka som säljer fisk. Men allt går inte bara sin gilla gång i skogen utanför Kuivalihavaara. I en isolerad stuga i skogen möts de av oerhört tragiska livsöden. Dessutom härjas området av bränder, som försvåras av kraftiga vindar. Det räcker med en enda förflugen liten gnista så kan katastrofen vara ett faktum.
Och frågan är om alla bränder verkligen är olyckshändelser.

Bok recensioner av Sorgeängel :

BlommigaBarbro 2019-06-14 00:35
Jag kan inte riktigt smälta det faktum att man i den här boken har gjort tant Uuv och Gerda till gotländskor med att låta Susanne Alfvengren läsa deras repliker trots att det var Gun Olofsson som läste alla av Hervors släktingars repliker inklusive tant Uuv och Gerda och de andra i "Kuivalihavaara" i Svartvintern. Jag vet inte alls varför ljudboksproduktionen har ändrat på det. För det låter i mina öron så fel när norrlänningar talar med gotlandsdialekt. Lika fel skulle det vara om Gun läste in repliker på Mirjams grannar i Kajpe Kviar. Uppläsarna är briljanta och de läser ju in det de blir tilldelade, men här har de som i studion eller förlaget gjort en stor miss enligt mig. Susanne Alfvengren borde läsa prosan som hon gör samt replikerna till Mirjam och bokens andra "sörlänningar" medan Gun Olofsson borde läsa alla de norrländska karaktärernas repliker samt naturligtvis Hervors. Det stör mig när man ändrar på ett lyckat koncept och kanske överreagerar jag- men jag älskar dessa böcker om Mirjam och Hervor och Susanne och Gun är fullkomligt lysande uppläsare och dessutom har jag väntat och längtat efter den här boken i minst tre månader så jag tycker att jag har lite rätt att gnälla när man gör sådana här ändringar. Boken är som vanligt bra och underhållande och spännande och engagerande och vänskapen mellan Mirjam och Hervor är fantastisk. Jag älskar dessa böcker och som ljudbok är de faktiskt något bättre med tanke på de underbara uppläsarna så jag hoppas verkligen att om Hervors släktingar förekommer i nästkommande böcker- att det får bli Gun som läser deras repliker, då kommer allt bli briljant, så som det brukar vara med dessa böcker.
Slutbetyg, en stark 4:a! Jag hoppas på många fler böcker av Marianne med Mirjam, Hervor, Susanne och Gun. Underbara damer!

Skriv egen bokrecension till Sorgeängel