Tyst! Du är död!

Författare: Katarina Mazetti
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9150101315

"Inte ett ögonvittne, men 70 000 jävla öronvittnen!" utropar polismästaren. Mitt under pågående sändning blir den populäre (?) programledaren yxmördad. Men vem kan gå genom stängda dörrar? Älskarinnan från förr, tjugofem år och lika många kilon senare? Musikproducenten som kliver in och ut ur andras tankar? Och om natten hörs den mördades röst ur högtalarna, med budskap till de levande...
Medelbetyg: 3,2 (5 röster)
Bok recensioner av Tyst! Du är död! :
2004-10-11 16:38
En lättläst och spännande deckare av Mazetti som även har skrivit " Grabben i graven bredvid " och " Tarzans tårar " Tyckte inte att den höll samma klass som dessa två men helt klart läsvärd.
2005-03-19 12:31
En radiostation - mitt i direktsändning dödas den populära radioprataren Papa som dock genererar mycket ilska bland medarbetarna och har ett och annat brustet hjärta på sitt samvete. Inte ett enda ögonvittne till mordet men 70 000 lyssnare, polisen får en svår gåta att lösa.

Fantastisk bok!!! Uppbyggd genom mail från praktikanten Malla till sin hjärtevän och genom den eminete tankeläsaren Haqvin som pejlar in de andras känlsor från sin glashörna på radiostationen. En ytterst spännande historia som jag läste ut från pärm till pärm. Jag erfarde samma lyckorus som när jag första gången läste Christie. Utmärkt bok, utmärkt språk och utmärkta karaktärer. Mazetti kommer jag läsa mer av!
2008-01-21 13:12
Det här är en deckare. Men eftersom det är Katarina Mazetti som är författaren så tog det ett tag innnan jag kunde acceptera att verkligen var en deckare. Boken är dessutom skriven på samma "tokroliga" sätt som övriga Mazetti-böcker. Handlingen utspelas på en radiostation där en medarbetare blir brutalt ihjälslagen. Berättarjaget heter Malla och är praktikant på radion. Bokens handling förs framåt 3 saker; i huvudsak av de mail Malla skriver till en herrbekant, de dagboksanteckningar Malla för samt de tankar en av medarbetarna har. Det är en bra story och väldigt spännande emellanåt, dessutom är det helt omöjligt att lista ut hur mordet gått till.

Mazettis berättaridé att låta handlingen berättas via mailkorrespondens känns väldigt krystad. Mailen är så detaljrika och skrivna på ett sätt som gör att man glömmer att det är ska föreställa mail det man läser. Malla förklarar sig ideligen varör hon kan skriva så otroligt långa mail etc men det blir ändå inte trovärdigt. Nä texten man läser blir som en vanlig boktext och att försöka maskera detta genom att kalla texten för mail vinnar man inget på.

"

Skriv egen bokrecension till Tyst! Du är död!
En otrogen man