Medeltida människor et..
 B. Kurtén-Lindberg

Elva år i fångenskap

Författare: Michelle Knight

Spänning:  9
Sorglig:  9

I nästan 11 år var Michelle Knight i Ariel Castros våld, inlåst i hans hus i Cleveland, Ohio. Michelle Knight är en av de tre kvinnor som hölls fången av Ariel Castro i hans hus i Cleveland och hon var hans första offer. Michelle lockades till Castros hem i augusti 2002. Hon var då 21 år. I april 2003 tog Castro sitt andra offer - den knappt 17-åriga Amanda Berry - och ett år senare kidnappade han Gina DeJesus, 14 år.

Den 6 maj 2013 lyckades de tre kvinnorna rymma ur huset. Amanda Berry och Gina DeJesus återförenades snabbt med sina familjer, men Michelle Knight vägrade att träffa sin mamma. De fyra första månaderna i frihet bodde hon i ett boende som hon tilldelats av sociala myndigheter. Sen hon befriades har hon också avstått från att söka upp sin son, i dag 15 år, som adopterades bort av hennes familj under tiden hon var bortrövad.

Berättelsen om de 3 911 dagar som Michelle Knight var inlåst i Ariel Castros hem är en skakande skildring, men historien om hennes liv före bortrövandet är också, minst sagt, gripande. Hennes uppväxt var långt ifrån idyllisk. Om den misshandel hon fick utstå i Castros hus har hon sagt: You cant break what is already broken, you can only make it stronger.

Medelbetyg: 5 (2 röster)

Bok recensioner av Elva år i fångenskap :

bokfrun 2016-01-16 01:16
Tänk er att förlora sitt barn, sitta fastlåst i kedjor i elva års tid, bli våldtagen och misshandlad flera gånger dagligen.
Att bli gravid flertalet gånger men bli misshandlad tills man får missfall.
Ja det är helt enkelt ett vidrigt och odrägligt liv som inte vem som helst skulle överleva.

Läs den!

Älvan 2016-11-28 20:46
Wow. Har i princip sträckläst denna bok, den är så bra och fascinerande att jag haft svårt att lägga ifrån mig den. När jag väl lagt ifrån mig den har jag ändå haft bokens händelser i huvudet hela tiden... Hur kan en människa finna så mycket mod och styrka att hon väljer att fortsätta kämpa trots så många helvetiska upplevelser? Hur kan en och samma människa över huvudtaget råka ut för så mycket elände? Och hur kan en annan människa vara så ofantligt grym, egoistisk och vansinnigt sjuk?! Den här boken väcker så många frågor och är så gripande att jag inte kan annat än att ge den en femma. Jag rekommenderar alla som vill ha lite perspektiv på tillvaron att läsa den.

Skriv egen bokrecension till Elva år i fångenskap