Spegeln
 J. Berthelius

Dirigenten från S:t Petersburg

Författare: Camilla Grebe & Paul Leander-Engström
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789175370422

Kampen om de riktigt stora pengarna Moskva 2003. Det luktar lågoktanig bensin, svett och byggdamm. Primitivt, brutalt och löftesrikt, precis som Ryssland, tänker den svenske finansmannen Tom Blixen på väg till sitt arbete på Pioneer Capital, landets ledande investmentbank. De senaste åren har enorma förmögenheter skapats över en natt och många har fått betala med livet i huggsexan om landets rikedomar. Den största möjligheten i firmans historia har just öppnat sig och Tom utses att föra affären i hamn. Uppdragsgivaren är Rysslands största oljebolag, som leds av den mäktige oligarken Romanov. Tom tror sig kunna hantera den korruption och brutala maktkamp som är självklara inslag i det ryska affärslivet, men finner sig snart indragen i en våldsspiral som kostar flera av hans närmaste livet. När allt ter sig nattsvart får han oväntad hjälp av den ryske åklagaren Sergej Skurov. Deras efterforskningar leder dem in i maktens allra innersta kretsar i Kreml. Mitt i infernot finns också den sköra relationen till medicinstudenten Olga och hennes allvarliga lilla dotter Ksenia med de långa röda flätorna ska de behöva plikta med livet för Tom Blixens affärer? Dirigenten från Sankt Petersburg är på samma gång en fängslande thriller och en unikt initierad skildring av Ryssland i början av 2000-talet, då de största rikedomarna i modern tid skapades inom loppet av några år. Dirigenten från Sankt Petersburg är första delen i den planerade trilogin Moskva Noir. "Det är välskrivet, det är spännande, det är politiskt raffinerande" Magnus Utvik, Gomorron Sverige. "Camilla Grebe och Paul Leander Engström mjölkar varenda droppe exotism ur detta laglösa land, som trots sin geografiska närhet framstår som en främmande värld. Romanens styrka är trovärdigheten i miljöskildringen och känslan av att författaren verkligen har varit i dessa slutna rum. I en spännande thrillerintrig förmår även författarna ge en samhällsanalys av en otyglad kapitalism, rusig av vodka och steroider. Moskva noir kan hitta läsare som vill blicka längre bort i den svenska kriminallitteraturen än Fjällbacka." Kristian Ekenberg, Arbetarbladet Dirigenten från S:t Petersburg är nominerad till Stora ljudboksprisets deckarpris 2013.

Bok recensioner av Dirigenten från S:t Petersburg :

Anfield 2014-12-04 13:09
Mycket bra bok rätt grym !