Steglitsan

Originaltitel: The Goldfinch
Författare: Donna Tartt
Ämnesord: spänning
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789100138882

En ung pojke i New York City, Theo Decker, överlever mirakulöst en olycka som tar hans mammas liv. Ensam och sviken av sin pappa flyttar han in hos en väns familj, inom sig kämpar han med att finna en mening i sitt nya liv. Under åren som följer blir han uppslukad av en av de få saker som påminner honom om hans mamma: en liten, mystiskt fascinerande målning. En målning som till slut drar in Theo i konstens kriminella baksida.

Steglitsan är en oförglömlig odyssé genom dagens Amerika och ett drama med nästan outhärdlig skärpa och intensitet. Det är en berättelse skriven av en mästare om förlust och besatthet, överlevnad och identitet och konstens intensiva dragningskraft.

"Den traditionella illusionsromanen med sin välvävda intrig, sina utmejslade personer, sina sinnliga miljöer, sitt omsorgsfulla språk - en roman att gå in i, uppslukas av, glädjas åt, tänka med, skrämmas av, ja, ibland också få livsmod från. Det är sådana romaner som amerikanskan Donna Tartt skriver." Svenska Dagbladet
Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av Steglitsan :
2014-05-01 09:00
Boken börjar bra, med en rejäl dos svärta: sorg och skuldkänslor, en elegant och kall överklass, och en intressant berättelse. Men sedan händer det något och plötsligt handlar boken om två odrägliga tonårspojkar som dricker och drogar, vilket jag inte alls tycker om att läsa om. Boken återhämtar sig, jag drar en djup suck, men det dröjer inte länge förrän den blir jobbig igen. När jag kommit på sidan 520 får jag reda på att boken slutar med en massor maffia, och det är dödsstöten. Jag orkar inte med de sista 200 sidorna och lägger boken ifrån mig.
Men språket är vackert!
2015-04-12 20:31
Det här är en gastkramande och gripande berättelse från början till slut. Den handlar om en ovanlig utsatthet som bara drabbar några få procent av varje årskull barn, den skörhet, existensiella nakenhet man upplever när man plötsligt förlorar sina föräldrar, traumatiserad, med minnen fastetsade efter katastrofen. Det här är en historia om förlorad moderskärlek, svekfulla vuxna, droger och sökande efter en mening med livet efter katastrofen. Och hopp om att finna vänskap, kärlek och vuxna man kan lita på. Väldigt givande läsning 4,32 (av 5,0).
2023-09-19 06:56
En bok som fängslar och som är svår att sluta läsa när man väl kommer in i handlingen. En berättelse om utsatthet och hur lätt man blir osynlig i ett stort land som USA när man har vuxna som lever i marginalerna, man är ensam och utan sunda vuxna i närheten, då kan livet ta vilken vändning som helst men troligen nedåt. Älskar språket, målande utan att gå till överdrifter , utan att beskrivningar tar över handlingen.

"

Skriv egen bokrecension till Steglitsan
Staden sover