I flyktens skugga
 S. Nilsson

Skuggsida

Författare: Belinda Bauer
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174990690

Skulle du veta att det var en mördare du hade framför dig om du såg honom i ögonen? Shipcott mitt i vintern är ett samhälle med stark sammanhållning, där ingen främling förblir obemärkt. Byns polis Jonas Holly blir därför i dubbel mening chockad när en äldre kvinna hittas mördad i sin säng. Hur kan någon ha tagit sig in och mördat henne utan att lämna några spår efter sig? När utredningen övertas av en påstridig kriminalinspektör känner sig Holly snart åsidosatt. Ska hans första mordutredning vara över innan den ens hunnit börja? Och som om det inte vore nog är det någon i byn som anklagar honom för att tragedin har inträffat. Det verkar som om någon känner till vartenda steg han tar. Någon som tvivlar på hur han sköter sitt jobb. När sedan ännu en person blir mördad övergår smädelserna i allvarliga hot. Förblindad av sin växande paranoia, av oro för sin handikappade fru och av den evinnerligt fallande snön, startar Jonas Holly sin egen desperata jakt på mördaren. Men hoten upphör inte. Och det gör inte heller morden BELINDA BAUER växte upp i England och Sydafrika och bor i dag i Wales. Hennes debutroman Mörk jord belönades 2010 med deckarvärldens mest prestigefyllda pris, The Gold Dagger som delas ut av brittiska Crime Writers Association för årets bästa kriminalroman. Skuggsida är hennes andra roman. CITAT OM SKUGGSIDA: »Trots att boken är på 383 sidor är det svårt att lägga den ifrån sig. En riktigt bra kriminalroman är som en karamell som det är svårt att sluta suga på. Skuggsida är en riktigt delikat karamell.« LITTERATURMAGAZINET »Man verkligen sugs in i denna brittiska landskapsmiljö. Bauer lyckas få alla människor i boken att ha ett psykologiskt djup, att bli intressanta. En väldigt bra roman, med suggestiv karaktär och fantastiska personer.« MAGNUS UTVIK, GOMORRON SVERIGE, SVT »Bauer är en mästare på personskildringar med psykologisk skärpa och man dras snabbt in i historien där själva brotten spelar mindre roll än relationerna och vardagen för de boende där. Skuggsida är en riktigt bra spänningsroman, omöjlig att lägga ifrån sig.« UPPSALA NYA TIDNING »Jag tycker faktiskt ännu bättre om den här boken än om Mörk jord. Det blir ruggigt och förfärligt och riktigt, riktigt spännande!« BOKOMATEN.SE »Det är en njutning att få läsa en deckare som sätter lika mycket värde på sina karaktärer och miljön de lever i, som i händelseförloppet och själva mordmysteriet. Jag tar den på allvar, blir intresserad och engagerar mig i de öden som rullar upp längs textsidorna.« BOKFETISCHIST.SE »Här finns inga hårdhudade machopoliser eller stereotyper utan levande gestalter som går rakt in i hjärtat. Jag älskar människorna, miljön, hur hon skriver... Det här är riktigt bra.« LINGONHJARTA.COM »Hon är verkligen en thrillerdrottning... Ett exceptionellt författarskap! Skuggsida är årets mest rafflande kriminalgåta.« SUNDAY TIMES CULTURE MAGAZINE »Tveklöst det mest chockerande slut du kommer att läsa i år. Belinda Bauer är vansinnigt begåvad!« VAL MCDERMID, författare till Mörka domäner och I mördarens nät

Medelbetyg: 3,33 (3 röster)

Bok recensioner av Skuggsida :

Anfield 2014-03-26 11:35
Bra bok ! Bra fristående fortsättning på Mörk jord.

chrille112 2014-04-25 15:01
Ett nöje att läsa boken; en seriemördarhistoria i en liten engelsk by. Spänning, humor (finns en poliskaraktär som lite liknar Bäckström i Leif GW:s böcker) , bra personteckningar. Det som drar ned betyget är slutet. Det känns platt, och otillfredsställande, jämfört med boken i övrigt.

gun 2014-09-03 17:17
En psykologisk thriller som kändes helt okay. Det känns bra att man som läsare åter får stifta bekanskap med en pojke som fanns med i en tidigare deckare. Men denna gång utspelar sig händelserna inne i byn där flera oförklarliga mord begås.

Skriv egen bokrecension till Skuggsida