Bok recensioner av Livstid :
Bokrecension
Författare: Ulla Bolinder
Titel: Livstid
Antal sidor: 295
Förlag: Idus
ISBN: 97891870001185
Ulla Bolinder debuterade 1997 med Övergreppet. Sedan följde romantriologin Hoppa in då!, Någonstans inom oss och Hela mig. Och böckerna om David Weber är: Utsaga, Gärningsman, Intrång, Uppsåt, Domslut och Livstid. www.idusforlag.se
Handling: Livstid är den sjätte och avslutande delen om kriminalreporter David Weber.
David Weber har fördjupat sig i fem av sina brottsfall och som han tänkt skriva en bok om. Intervjuerna och annat material är redan färdigsamlat.
Tyvärr hinner han inte slutföra sitt projekt, eftersom han själv blir inblandat i ett brott som får ödesdigra konsekvenser för honom. David Weber hittas medvetslös i en park och avlider senare på sjukhuset.
Han har gett sin dotter Hilda i förtroende att själv fortsätta skriva boken i fall något skulle hända honom. Och nu börjar Hilda rota i sin pappas förflutna, genom att intervjua människor som fanns i pappans närhet, läsa det han själv noterat och hon får även hjälp av pappans sambo. Sambon intervjuar Hilda om hennes barndom och hur hennes förhållande till pappan var. David berättar om sin uppväxttid med en frånvarande pappa som också var alkoholist. När Hilda intervjuar pappans arbetskamrater, får hon ofta höra att han var egoistisk och gärna själv tog vinning av sitt jobb. Även brottsoffer och anhöriga tyckte att han kunde vara arrogant och egentligen inte brydde sig om hur de mådde, när han intervjuade dem. Det händer även ett uppmärksammat brott i Svanängsparken. En park där homosexuella män brukar träffas för att ha sex med varandra. En homosexuell man blir svårt nerslagen av ett gäng ungdomar, som först nekar till brottet. Eftersom David Weber fann sig i närheten, så är frågan om även ungdomsgänget gett sig på honom. Och det fanns även en kvinna som brukar förfölja honom som uppger att hon var där med honom. Kanske inte David Weber bara ramlade ihop av sig själv. Hans öde kanske också var brottsrelaterat?

Jag har läst alla Ulla Bolinders böcker om David Weber och är mycket förtjust i det realistiska upplägget. Böckerna är alla skrivna som intervjuer och så även denna. Jag tycker även om författaren sätt att skriva, ett härligt, intressant språk, hennes beskrivningar och gestaltningar av karaktärer och miljöer är perfekta. Det enda som jag hakade upp mig lite på i denna bok, var att jag tyckte att David Webers sambos intervjuer med hans dotter Hilda kunde vara något långdragna och då tappade jag tyvärr fokus ibland. Men annars var det en mycket lyckad avslutning på David Weber-serien. Hur det nu är med Weber, om han har funnit i verkligheten eller inte, det berättar inte författaren. I alla fall inte nu. Vi läsare får ge oss till tåls och hoppas få svar på den frågan någon gång i framtiden. Jag är mycket nyfiken vad Ulla Bolinder ska hitta på att skriva om i framtiden. För jag är en av hennes trogna läsare och kommer så förbli.

Betyg 4/5 Kristina Simar

"

Skriv egen bokrecension till Livstid