Cirkeln

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Eflgren
Genre: Ungdomsbok
Ämnesord: spänning, magi
ISBN: 9789129679939

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva. De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.
En svensk bruksort blir spelplatsen för den stora striden mellan ont och gott.Cirkeln bjuder på 520 spänningsladdade sidor med kärlek, magi, jobbiga föräldrar, läxor, död och vänskap.
2012 kommer fortsättningen Eld och 2013 står slutstriden i sista romanenNyckeln.

Rebecka nickar och börjar skriva igen.
NÅN FÖRFÖLJDE MIG I GÅR. VET INTE VEM MEN JAG HAR SETT SAMMA PERSON FÖRUT, DAN EFTER ELIAS.
Minoo tänker på gestalten utanför huset den där kvällen. Hon skriver snabbt att hon tror att någon har förföljt henne också. När Rebecka läst det tittar hon upp. Minoo tror att de känner likadant: Lättnad över att inte vara ensamma. Rädsla eftersom det som hände plötsligt blivit dubbelt så verkligt.
Rebecka skriver:
VI MÅSTE TRÄFFAS. ALLA. MIDNATT. JAG MESSAR DOM ANDRA OCH BERÄTTAR. DOM MÅSTE FATTA NU. JAG VET INTE VAD VI SKA GÖRA MEN JAG VET ATT VI MÅSTE HJÄLPA VARANDRA.
Minoo nickar. Hon undrar om Rebecka inser att hon är den enda som kan hålla dem samman. Hon är den enda som alla tycker om. Kombinationen av Vanessa, Ida, Linnéa och Anna-Karin är som ett stort minfält, och det är Rebecka som förhindrar att alltsammans exploderar.

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 4,09 (32 röster)
Bok recensioner av Cirkeln :
2011-04-27 23:01
I boken Cirkeln har ondskan kommit till stan. En ung pojke har begått självmord, strax efter ett samtal med skolans nye rektor. Invånarna är omedvetna om vad som pågår förutom några sextonåriga flickor som blir kallade till parken en mörk natt. Dessa sex flickor upptäcker att de är häxor och gemensamt måste de ta upp kampen mot vad som hotar dem och i slutändan hela världen.

Upptakten i Strandbergs och Bergman Elfgrens debutbok är spännande och gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Även om ämnet kan få mig att stöna till en början, "ännu en bok om magi", så lyckas den snabbt fånga upp mig igen. Antagligen för att det drivande i boken är huvudpersonerna och inte magin i sig. Tjejerna med alla sina olikheter är lätt igenkänningsbara för var och en av oss. Deras karaktärer går från den mobbade till den som mobbar, från plugghästen till alternativtjejen. Så kampen innebär också att ta sig över svårighetern mellan varandra och gemensamt mot vuxenvärlden. Att lära sig att helheten i gruppen är starkare än dess enskilda komponenter.

Författarna använder sig av en försynt och nertonad symbolik där platsen för ondskan är skolan. Där mobbning, glirningar och tuffa krav på att höra till är vardagsmat. Självklart med en rektor som står handfallen inför eleverna. För många ungdomar finns det inget symboliskt alls i detta utan det är en vardag som man går till varje dag, med en vuxenvärld som står lika handfallna i verkliga livet.

Men hopp finns och ges, någon vuxen kan reagera om han får en vägledning, och tillsammans kan man om alla är med.

Boken är välskriven och spännande, författarna lyckas även
lägga in några tårfyllda avsnitt. Den hoppar mellan vänskapens prov, kärleken och magin och lyckas få framförallt några karaktärere att träda fram och göra oss delaktiga. Fortsättningen ska bli kul att följa.

Camilla/Bokdebutant
2011-05-09 08:42
Recension av Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens ungdomsroman Cirkeln

Boken är utgiven på Rabén & Sjögrens Förlag (2011) och innehåller 520 sidor.

Mats Strandberg har tidigare skrivit Jaktsäsong, Bekantas bekanta och Halva liv. Cirkeln är hans första ungdomsroman. Sara Bergmark Elfgren är manusförfattare.

Handling: I Engelsfors, staden med det vackra namnet som är omgivet av skogar och där människor ofta går vilse och försvinner, bor några tonårstjejer som går första året på gymnasiet. Det är dessa flickor som berättelsen kommer att handla mest om. Men i början av handlingen kommer en av deras skolkamrater, Elias, att hittas död på en av skolans toaletter. Kort därefter hoppar Rebecka, också hon en av skolans elever, från skolans tak och hittas död på skolgården. Har de två tonåringarna begått självmord eller har de blivit mördade? Det är den stora frågan.

En natt lyser månen plötsligt röd, men det är bara sex av skolans tjejer som ser det. De kallas till den gamla folkparken i Engelsfors och där får det veta att de är utvalda. – Sex häxor som enligt profetian tillsammans ska vinna striden mellan gott och ont. Flickorna som förut inte varit särskilt goda vänner måste nu samarbeta för att överleva och försöka lösa gåtan med Elias och Rebeckas död.

En mycket spännande och underhållande ungdomsroman som är väldigt fascinerande skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag har alltid älskat Mats Strandbergs böcker och givetvis är denna inget undantag. Däremot känner jag inte alls till Sara Bergmark Elfgren, men tillsammans har det lyckats förträffligt med denna bok. Jag känner igen Mats Strandbergs sätt att förmedla karaktärer och miljöer och det är något jag alltid tyckt att han behärskar suveränt. En tjock bok på 520 sidor som gick väldigt fort att läsa och spänningen stegrade hela tiden, ända till slutet som var helt oväntat för mig. Jag ser redan fram emot nästa bok om tjejerna (häxorna) i Engelsfors.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-05-04 (42) www.kristinasimarlektor.se

2011-06-22 07:18
[...]Detta är inte bara en bok som är skriven om av nästan alla, den är också hyllad av alla, har hittills inte läst en enda negativ recension, folk har saker som dom är kritiska till men verkar inte som om någon ogillar den. Så det var inte direkt med små förväntningar jag öppnade och började läsa i denna bok. Hoppades på en ny favoritbok men kom tyvärr inte så långt men det är en mycket bra ungdomsbok, så inte heller här blir det en speciellt sågande recension.[...]

Läs hela recensionen på min blogg:
2011-07-06 17:21
Snabbläst, lite väl ytlig och förutsägbar, men ovanligt bra för att vara ungdomsbok.
2011-07-14 00:32
skitbra bok! läste ut den på stranden i grekland :) love it
2011-07-26 21:04
Hmm. Ja, det är helt klart en ungdomsbok. Intressant, spännande till och från. Tyvärr tycker jag att magi-temat får för lite plats och ungdomsproblemen för mycket. Men det är nog en smaksak. Kunde ha givit lite mer plats och energi åt avslutningen.
2011-08-09 21:32
En underhållande ungdomsroman/fantasy som kan läsas även av vuxna. Klichéerna är många och porträtten av människorna stereotypa. Men underhållande och spännande hela vägen!
2011-08-27 13:03
Det är en av de bästa böckerna jag har läst, om man tar bort de "äckliga" sidor :]
2011-11-06 19:30
Cirkeln är en bok som verkligen speglar hur livet är i skolan för vissa, t.ex. den som blir mobbad och tjejen som kanske festar lite för mycket. Var och en av bokens sex huvudpersoner representerar en av de gruppfördelningar som brukar finnas i skolan; tjejen som alla vill bli vän med och som verkar ha det perfekta livet, östasien-fantasten, den mobbade, mobbaren, festaren och den smarta. Tjejerna i boken har verkligen inget gemensamt, förutom att de är häxor förstås och går i samma skola. i boken bråkar de mycket men den mest osannolika vänskap uppstår också mellan vissa av tjejerna. Boken präglas också av tjejernas förhållanden, en tjej är t.ex. kär i sin lärare och en annan har ett förhållande med den kanske populäraste killen i skolan.

Boken är ganska bra men jag hade svårt att hålla isär karaktärerna och deras krafter och bakgrund. Sedan gick allting väldigt fort också, helt plötsligt blev det liksom januari och tre sidor senare mars. men boken är fortfarade läsvärd eftersom den inte liknar någon annan bok du läst om magi.
2011-11-11 19:03
Åh, vad jag älskar den här boken! Måste tvinga mig själv att lägga den ifrån mig, och det långt efter att jag inte längre kan hålla ögonen öppna om kvällen! Kan starkt rekommendera den till personer som gillar fantasyböcker med lite allt möjligt i; kärlek, magi, spänning... Jag känner igen alla karaktärer i boken från folk i min omgivning! Detta är en enormt välskriven bok, och även om man inte fastnar för handlingen så lär man fastna för skriftspråket!
2011-11-11 19:13
jag håller absolut inte med om att den är bra!

cirklen är en av de dåligaste böckerna jag har läst. det hände aldrig något roligt, spännande, läskig eller romantiskt. det var ingenting som gjorde så att man ville fortsätta att läsa.

jag vet andra som tycker som jag. inte värd tid.
2011-11-14 21:48
En bok som får dig rädd, spänd ledsen och glad är en läsvärd bok just som den här. Dock är det någonting som saknas, har inte kunnat sätta ord på vad ännu. Men därför blir det inte fullpott den här gången.
2011-11-28 19:54
Jag tyckte denna bok var otroligt bra! Författaren blandar vanligt tonårsliv med fantasy. Innehåller mycket som en bra bok ska inehålla. Absolut läsvärd!
2011-12-18 15:13
Jag tycker boken är helt okej. Den gick bra att läsa, och jag kände mig aldrig riktigt uttråkad med den. Men efter jag läst den kändes sen så ofullbordad och tom. En uppföljare behövs för fylla ut massa frågor som lämnades kvar.
Eftersom jag gillade vissa karaktärer så ska jag följa serien till sitt slut, om inte uppföljaren blir ett totalt fiasko.
2012-02-27 17:46
Jag har läst Cirkeln. Boken utspelar sig i den risiga staden Engelfors. Huvudpersonerna är sex ungdomar som alla går i första ring på gymnasiet i Engelfors. Plötsligt en dag tar en kille självmord på en av skolans toaletter. Några dagar efter, på natten, blir månen blodröd och ungdomarna leds var och en till den bortglömda folkparken. Huvudpersonerna är alla tjejer och dem inser att de måste samarbeta för att överleva.

Tjejerna är Minoo, Ida, Linnéa, Vanessa, Rebecka och Anna-Karin. Minoo bor i en villa med sina föräldrar. Hon är lite av en besserwisser och har högst betyg i alla ämnen. Idas familj får man inte veta något om men hon är en av skolans ”coola” och hänger bara med andra ”coolingar”. Linnéa bor helt ensam, hennes pappa är alkoholist och hennes mamma lever inte. Linnéa var oftast med killen som tog självmord, Elias. Vanessa bor med sin mamma och mammans kille och Vanessas halvbror. Hon umgås oftast med sin pojkvän och pojkvännens polare. Rebeckas familj får man heller inte veta något om men hon är bara med sin pojkvän Gustav som går i hennes klass också. Anna-Karin bor ute på landet med sin mamma och morfar. Hon blir mobbad i skolan för att hon är överviktig och har inga kompisar. Hon vågar inte heller lita på någon. Relationen mellan Linnéa och Ida är inte så bra för att Ida mobbade Elias, så Linnéa anser att det var Ida och hennes kompisgängs fel att Elias tog självmord.

Berättelsen utspelar sig som sagt i Engelfors och i nutid. Jag får det intrycket från hur skolan ser ut och hur människorna bor och beter sig. Boken känns ganska lättläst och har inte så konstiga ord men boken är ca 500 sidor så om man inte förstår den riktigt så är det svårt att orka läsa hela. Jag tror att budskapet med den här boken är att ’inte ge upp’. För att alla fortsätter att kämpa in i det sista. Bokens handling känns väldigt modern. Den innehåller mycket familjekriser och farligheter och lite romantik och olycklig kärlek. Den handlar lite om mobbning också. Den känns lite som fantasy, men jag är inte helt hundra.

Jag tycker att boken var jättebra. Jag skulle lugnt kunna läsa den igen. Slutet var jätte bra men jag trodde verkligen inte att boken skulle sluta så. Den var väldigt spännande så det var svårt att lägga ifrån sig den. Jag skulle rekommendera den till ungdomar i åldern 13-17 år och vissa vuxna skulle nog tycka om den. Jag längtar verkligen till nästa bok som kommer som kommer som är fortsättningen på den här. Det sägs att det ska komma en film också och den skulle vara väldigt rolig att se.
2012-05-27 14:02
håller på med att läsa den och den är för bra XD
2012-08-25 19:37
En av de sämsta böcker jag läst! Jag har en lista! Och den här är på tredje plats efter "House of night" och "twlight".

Handling
Boken handlar om sex tonåringar som upptäcker att de är häxor. De går i en vanlig skola och bor i en liten stad, kallad: Engelsfors. De ska typ kämpa mot demoner eller någonting.

Jag kunde inte hitta en story linen. Början var spädande när Elias blir mördad, men resten av boken var tråkig, ingenting hände. Det var uppenbart att det var Max som var ond och inte rektorn, de försökte förmaket med att få, läsare att mistänka rektorn så det blev uppenbart, att det inte var hon.

Karaktärerna
ALLA VAR SKIT! De hade ingen personlighet och det var inte roligt att läsa om dem. Inte ens huvudpersonerna hade personlighet!

Magin
Okej, jag är kanske den enda som stör sig på det här: Elementen, är det ingen annan som stör sig på att det fins sex element! Alla som vet någonting om element vet att det bara fins fem: jord, vatten, luft, eld och anden.
Men de hade: jord, vatten, luft, eld, metall och träd. Menar de alvar!
För det första: Träd och metall tillhör jord de hade lika gärna kunnat ta lava och blomma!
För det andra: använde de inte ens anden!

Slutsats
Boken var rent av dålig. Den var uselt skriven och handlingen var kass. Om ni vill läsa en bra ungdoms bok, läs "Vampire academy". Den är bra och spädande!
2012-09-11 19:18
En natt när månen lyser blodröd leds sex tonårstjejer, var och en för sig, till den nedlagda folkparken. Flickorna är inte goda vänner, har inget gemensamt men måste nu samarbeta för att överleva.
Ondskan har kommit till Engelsfors.

Fantastisk! Bland det bästa jag läst på länge. Satt fängslad från pärm till pärm. En bok full av ondska och magi.
Första delen i Engelsforstrilogin.
2012-12-19 20:55
En härlig svensk bok, som ingår i en trilogi. Jag tyckte boken var väldigt bra, dock har jag hört att andra som läst den kan tycka att den är lite konstig. Men jag uppfattande inte det, utan mestadels att den bara var bra. Så det är bara att läsa boken.
2013-07-08 17:48
En riktigt bra bok, jag hade absolut inga förväntningar på denna och jag visste knappt vad den handlade om men jag fastnade i den direkt och satt fast i den tills den var slut. Jag gillar personligheterna som huvudpersonerna har fått, de är alla intressanta och trovärdiga. Jag gillar också när magi blandas in i verkligheten även om magin inte tar så mycket plats. Den var spännande och lättläst. Jag rekommenderar denna för alla, även för de vuxna!
2013-07-19 02:07
Jag gillade den här boken, bra miljöskildring av ett sunkigt samhälle och bra personteckning (bäst är Minoo, jag känner igen mig själv mest i henne).
Man har trevligt när man läser, men boken kunde gott vara mer koncentrerad. Nu är den lite utspädd och lång.
2015-05-06 12:01
En av de bästa böckerna jag har läst på länge. Hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken. Riktigt spännande och riktigt bra skriven.
2016-04-13 19:47
Det här var en lite ovanlig bok men väldigt spännande med magin och övriga livshistorier.Man är nästan sugen att se filmen för att se om den följer boken.
2020-12-30 09:31
Cirkeln är en bok jag länge funderat på att läsa. Den är första delen i Engelsforstrilogin.

Det är en bok med mycket magi, men vi får även en inblick i de unga flickornas liv. Det är inte så lätt att vara tonåring. Det är förälskelser som känns som de betyder allt, det är avundsjuka och svartsjuka. Där finns en flicka som är upp över öronen förälskad i sin lärare. Personporträtten känns äkta. Så kan det säkert vara att vara 16-17 år.

Flickorna måste hålla ihop, men det är inte så lätt. Ibland hatar de varandra. Men när de inser att ondskan tänker döda dem, en efter en, måste de till slut konfrontera sin gemensamma fiende. Men vem är denna fiende? De har fått veta att de är utvalda och har till uppgift att skydda världen mot de demoner som attackerar, men så mycket mer vet de inte.

Boken vänder sig till ungdomar och unga vuxna, så jag tillhör inte målgruppen. Men jag tyckte den var riktigt bra. Bitvis var den mycket spännande; en bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Jag har de båda andra delarna, Eld och Nyckeln, så det lär inte dröja länge innan jag måste ta tag i dem. Jag vill verkligen veta hur det går i fortsättningen.

"

Skriv egen bokrecension till Cirkeln