Mexicos erövring Corté..
 W. Prescott

Camorra

Författare: Toman Lappalainen
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789185183630

Camorran i Neapel är Italiens äldsta maffia. Camorran mördar fler människor än den sicilianska maffian och krigen mellan dess olika klaner är intensivare och mer explosiva än maffiastriderna på Sicilien. Den egendom som staten beslagtar av camorran betingar större ekonomiska värden och fler döms för maffiabrott i Neapelregionen än på Sicilien. På senare tid har camorran moderniserats och lyckats bli en stark kraft i den globaliserade världsekonomin. Den är dessutom en del av den offentliga kulturen camorran vill synas och höras.

I Camorra en bok om maffian i Neapel analyseras camorran. Spåren leder tillbaka till antikens slaveri och gladiatorkamper i Neapelområdet, men också till kriminella ikoner som Scarface och Gudfadern. Boken skildrar kvinnornas ofta betydande roll i klanerna, katolska kyrkans relation till camorran, samt likheter och skillnader med maffian på Sicilien. Som en röd tråd löper kampen om egendom i ett ojämlikt klassamhälle.

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Camorra :

helix 2010-10-03 11:56
Lappalainen har gjort grundlig research. Men han har inte kyckats skriva en bra bok. Jag gillar hans ingående kunsjkaper om Camorran och hans teorier om hur den kan har uppstått och fortsatt upprätthålls. Men han sriver för tråkigt, Alldeles för mycket upprepningar, alltför styltigt, och vissa avsnitt är rent ointressanta (som tex det som handlar om comorran i fiktionen - jag har svårt att bli imponerad av vad någon har fabricerat). Dessutom gillar jag inte Lappalainens tendens att inte särskilja fakta och myt, det förvirrar verkligen. Åtminstone om man är ute efter någon sorts "sanning".

Skriv egen bokrecension till Camorra