Bok recensioner av Fru Bengtssons andliga uppvaknande :

dtanna 2010-07-19 14:21
En helt fantastisk bok som måste läsas. Humor är härlig och den blandas med en gnutta allvar som får mig att tänka efter. Vad är det egentligen JAG tror och vem/vad tror jag på?

Caroline är unik i sitt sätt att skriva och hon är briljant på det hon gör - Skriver romaner!

skrivsidan.com 2010-07-25 17:58
Boken handlar om Fru Bengtsson som tillsammans med Djävulen gör upp med Gud genom att bryta alla de tio budorden. Den har även ett kreativt omslag som gör sig läcker i bokhyllan.

Det är en skön och lättsam bok med en hel del humor där författaren driver med både religion och de som följer den. Samtidigt är den intelligent skriven. Gestaltningen av Djävulen är den bättre och jag myser fortfarande åt meningen ”Det var som fan”, sa Djävulen.

Caroline L Jensen vänder upp och ned med det mesta och jag tror att vi kommer få se mer utav henne, dock i bättre böcker än den här. Hon kan bättre känns det som även om boken var bra.

Det enda som irriterar mig är hur boken i början berättas på Astrid Lindgren manér och att jag velat ha den mer uttömd, lite djupare. Annars en rekommendation från mig.

kristina_s 2011-01-27 15:08
Recension av Caroline L. Jensens bok Fru Bengtssons andliga uppvaknande

Boken är utgiven på Ord Text Mening (2010) och innehåller 222 sidor.
Caroline l. Jensen är född 1978 och har en juridisk examen. Hon arbetar som författare, redaktör och frilandsskribent. 2008 gjorde hon succédebut med den självbiografiska romanen Champagneflickan – en svensk strippa berättar. Hon bor i Skåne tillsammans med sin sambo Magnus och sonen Maximilian. Fru Bengtssons andliga uppvaknande är hennes andra bok.

Handling: Fru Bengtsson är 36 år och gift med Herr Bengtsson. De har inga barn eftersom Fru Bengtsson är steril. Men det är ingenting som de mår dåligt över, de har ett bra liv ändå anser de. De bor i en fin villa i Jämnviken och Herr Bengtsson som arbetar som säljchef på en bilfirma tjänar tillräckligt för att kunna försörja både sig själv och Fru Bengtsson.
En dag bestämmer sig Fru Bengtsson för att tvätta håret i bubbelbadet. Hon kliver ner i badkaret och när hon tvättat håret doppar hon det under vattnet utan att stänga av bubblorna. Hennes hår sugs in i bubblornas ventiler och fastnar. Det är helt omöjligt för Fru Bengtsson att dra till sig håret. Hon är fast och förmodligen är hennes sista stund kommen. Hon börjar känna hur medvetandet försvinner. Rätt som det är försvinner allt vatten från badkaret och Fru Bengtsson vaknar upp ur sin medvetslöshet. Hon har dock varit död i exakt 38 sekunder.

Stackars Fru Bengtsson, hon vet inte om hon lever eller är död, och hon är förvirrad en bra stund efteråt. När det går upp för henne att hon verkligen lever, tänker hon för sig själv: detta måste vara Guds verk. Hon börjar läsa Bibeln och skriver ner olika frågor som hon undrar över. Dessa frågor ska hon ta upp med Rakel, kvinnan som bor tvärs över gatan och som läser till präst. Hon måste kunna svara. Rakel är en grå och trist kvinna, en dag har hon shoppat lite nya kläder. Inga märkvärdiga, men i alla fall lite nytt. Hon permanentar även sitt hår och skaffar sig en kattunge. En kväll bestämmer sig Fru Bengtsson och Rakel att träffas hemma hos Rakel och dricka vin. Då ska Fru Bengtsson ställa sina frågor som hon undrar över efter att läst Bibeln. Vad Fru Bengtsson inte har en aning om är att djävulen nu tagit över Rakels röst och Fru Bengtsson får märkliga svar på sina frågor. Något som gör att hon tappar tron på Gud. Hon bestämmer sig för att tolka Guds tio budord tvärtom och även följa sina nya tolkningar. Till exempel budord 1. Du skall inga andra gudar hava jämte mig – 1.1 Fixa flera gudar. Det börjar bra och Fru Bengtsson betar av ett efter ett av sina nya budord. När hon gjort alla återstår bara ett kvar och det är nummer 5. Du skall icke dräpa – 5.1 Du skall döda någon. Hur ska Fru Bengtsson som egentligen är en väldigt trevlig och snäll kvinna klara av detta…

Det här var en riktigt rolig bok. Hundraåringen som… var ju en av 2010 mest omtalade bok, när det gäller humor. Den såg jag inget roligt i, men denna var mer i min smak. Ironisk humor passar mig tydligen bättre. Boken är även mycket välskriven, med rappa meningar. Det är egentligen en sträckläsarbok, men jag ville suga på karamellen så länge det gick. Det fick bli några kapitel på kvällarna och sedan låg jag och skrattade för mig själv innan jag somnade. Tyvärr tog boken slut alldeles för fort och allt blev väldigt tomt. Den 31 januari kommer boken ut som pocket och har en jättefin framsida. Jag har även hört ryktas om att boken är på väg att lanseras i Tyskland. Så du som inte har läst den, gör det nu.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-01-26 (7) www.kristinasimarlektor.se

Skriv egen bokrecension till Fru Bengtssons andliga uppvaknande