Vargsläkte

Författare: Caroline L Jensen
Genre: Skräckroman
Ämnesord: mord, spänning, varulvar
ISBN: 9789197895354

Det nergångna hotellet vid stranden ruvar på sina hemligheter. Någonting bor i väggarna. Något gammalt. Vem, eller vad, är egentligen husets ägarinna, Ylva Duse? I blodet finns det fruktansvärda svaret. I blodet finns också en gemenskap som Vera har sökt efter hela sitt liv.

Ansiktet grånade. Töjdes. Verkade falla samman inifrån och sedan (knäpp, knäpp, knäpp, lät det) förlängdes kindbenen. Ylvas öppna mun blev till en sårig köttmassa när långa tänder trängde fram. Blev till käftar istället för en mun. Käftar som blottade våta, långa och skarpa rovdjurständer. I dubbla rader. Blod droppade från dem och landade framför Vera. Det långa, grå håret tjocknade och smälte ihop med huvudet. Blev till kort och stubbig päls. Svarta tussar stod ut från axlarna, växte i en sträng nerför mormoderns rygg, och där hennes rynkiga gamla rumpa hade varit vajade nu en lång och yvig svans.

"Skamlöst rysligt och fasansfullt underhållande. Caroline L Jensen ogenerade skräck får oss andra på fall" << Andreas Roman

Bok recensioner av Vargsläkte :
2011-05-31 11:45
Recension av Caroline L Jensens skräckroman Vargsläkte: Lykanthropos I

Boken är utgiven på Ord Text Mening (2011) och innehåller 376 sidor.

Caroline L Jensen bor i skogen i Skåne med sambo, barn, hund och katt. Vargsläkte är hennes tredje bok. Fru Bengtssons andliga uppvaknande är också utgiven på Ord Text Mening.

Handling: När Vera Duse är fyra år gammal vaknar hon en natt av att hennes pappa står vid hennes säng och säger: ”Jag är så ledsen gumman. Det är mitt fel att vi är här. Jag älskar dig. Glöm aldrig det.” Sedan hör Vera att hennes pappa smyger nerför trappan och hon ser honom aldrig mer.

När Vera är arton år flyttar hennes mamma till USA och hon själv reser till sin mormor i den fiktiva staden Jämnviken. Där ska hon hjälpa sin mormor att rusta upp ett gammalt hotell som ska tas i bruk igen. Vera vet inte då att huset bär på många mörka hemligheter och att hennes mormor är en av hemligheterna, och just den hemligheten är även Vera arvtagare till.

Veras mormor sitter ofta utanför hotellet med sina väninnor Agnes och den cigarillrökande Cordelia. Fågeln Dolores kraxar och hunden Nero springer omkring. Vad är det för hemligheter de äldre damerna pratar om egentligen?
Läsarna får även lära känna Mehmet, den homosexuelle killen som driver en affär i Jämnviken, den alltid lika otursförföljda rektorn Hilda Wijnbladh och knarkaren Ragnar. Men dessa är bara några av alla karaktärer som man får möta. Alla har de några konstigheter i sitt sinne. I Jämnviken finns även vargar/varulvar som kan förvandla sig när som helst, men hur och när tänker jag inte berätta. Nu får du som läsare ta del av den spännande fortsättningen.

När jag läste Caroline L Jensens underbara bok Fru Bengtssons andliga uppvaknande blev jag helt såld av hennes berättarröst och den ironiska tonen hon har. Jag skrattade mig igenom hela den boken för den var hundra gånger roligare än Hundraåringen som … Vargsläkte har också en ironisk ton och det fanns även här en hel del scener som jag skrattade högt åt. Caroline L Jensen skriver helt enkelt så jä..a bra. Jag vågar mig på det uttrycket i denna recension, för jag tror inte att Caroline har något emot att jag uttrycker mig så. Vargsläkte var inte så fruktansvärd skrämmande som jag hade trott innan. Den hade visserligen vissa rysliga händelser som också var riktigt läskiga, och boken är tillräckligt underhållande som skräckroman. Nu ser jag fram emot att läsa nästa del i denna trilogi.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-05-28 (50) www.kristinasimarlektor.se

"

Skriv egen bokrecension till Vargsläkte