ISBN: 9789164202994

Spänning:  7
Romantik:  4
Humor:  4
Lärorik:  6
Sorglig:  6

Ingen lägger märke till bilen som står parkerad i dungen utanför Ikea. Ingen reagerar på den elegant klädda kvinnan, med det vackra leendet, som kommer ut och promenerar mot ingången. Hon som dricker gratis kaffe innan varuhuset öppnar och äter folks kvarlämnade mat. För bara några månader sedan levde hon ett annat, etablerat liv. Efter ett misstag har hon förlorat allt. Nu handlar det bara om att överleva.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Borta bäst :

kristina_s 2010-07-09 18:28
Recension av Sara Kadefors bok Borta bäst

Boken är utgiven av Piratförlaget och innehåller 346 sidor.

Sara Kadefors har tidigare utkommit med romanen Fågelbovägen 32 som fick ett fantastiskt mottagande både hos press och hos läsare. Innan dess skrev hon ungdomsromanen Sandor slash Ida som belönades med Augustpriset 2001. Sara Kadefors skriver även dramatik för TV, film och teater. Boken finns också utgiven som ljudbok uppläst av Sara Kadefors själv.

Handling: I en dunge utanför Ikea står en bil parkerad. Ut ur dungen kommer en kvinna, men ingen tar notis av henne, hon promenerar mot Ikeas ingång. Kvinnan heter Sylvia, men vem är hon? Och varför bor hon i sin bil? För bara några månader sedan levde hon ett vanligt familjeliv, men hon gjorde ett fruktansvärt misstag som gör att hon nu bor i sin bil. Sylvia tvättar sig på Ikeas toaletter, dricker kaffe som de bjuder på en stund innan Ikea öppnar. Hon äter mat som är kvarlämnad på tallrikar för hon har inga pengar att betala med. Sedan går hon och lägger sig i en av sängarna på sängavdelning och hoppas på att ingen ska upptäcka henne.

Men en dag upptäcks hon av någon av personalen när hon slumrat till i en säng. Hon blir utslängd från Ikea, därefter tar hon sin bil, tankar utan att betala och kör i väg. Hon ser en kvinna som står och liftar vid en vägren, Sylvia undrar om hon ska stanna för att låta kvinnan åka med, hon tvekar lite, men stannar till och kvinnan hoppar in. Detta är början till en ny bekantskap, Sylvia lär känna personer som hon aldrig skulle tilltalat eller tittat åt i sitt förra liv, men i hennes nuvarande situation har hon inget annat val. Det gör att Sylvia tar lärdom om hur andra människor lever.

En dag måste hon dock återvända till sitt föregående liv för att göra upp med de människor som hon sårat och ställa sig till försvars för det fruktansvärda misstag hon gjort. Det blir ingen lätt situation för Sylvia, såren efter det hon gjort är för stora för en viss person som inte vill förlåta henne.

Sara Kadefors lyckades väldigt bra med sin förra bok Fågelbovägen 32 och hon har även lyckats riktigt bra med denna också. Hon beskriver den hemliga Sylvia riktigt bra, för Sylvia är en hemlig person långt in i berättelsen, det är svårt att sätta fingret på vem hon egentligen är. Hon fångar därmed kvar läsaren och det blir en sträckläsarbok. Jag ville bara läsa mer för att få reda på vem denna Sylvia är. Det händer många ovanliga händelser och Sylvia träffar många olika personligheter under resans gång. Personligheter som ger henne ett nytt sätt att se sin omgivning på. En mycket bra bok.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Skriv egen bokrecension till Borta bäst