Andningsgunga

Författare: Herta Müller
Ämnesord: historia, gulag, gulagarkipelagen
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789146220534

Herta Müllers Andningsgunga är en överväldigande, poetisk roman om en ung man och hans öde i ryskt fångläger. Efter Röda arméns inmarsch i Rumänien 1944 deporterades alla arbetsföra män och kvinnor i landets tyskspråkiga minoritet till arbetsläger i Sovjetunionen. Också Herta Müllers mor tillbringade fem år i läger, men det var en erfarenhet som hon efteråt vägrade att tala om med sin dotter.

När Herta Müller senare i livet mötte poeten Oskar Pastior, liksom hon tysk-rumänsk författare i exil, föddes tanken att de tillsammans skulle kunna berätta om denna närmast okända period i hemlandets historia. Pastior hade själv vistats i ett av Gulaglägren i Ukraina. När Pastior oväntat avled stod Herta Müller ensam kvar med sina anteckningar. Så småningom bestämde hon sig för att trots allt skriva lägerfångarnas glömda historia.

2009, tjugo år efter murens fall, tilldelas den tysk-rumänska författaren Herta Müller Nobelpriset i litteratur, för att hon "med poesins förtätning och prosans saklighet tecknar hemlöshetens landskap."
Medelbetyg: 3,33 (3 röster)
Bok recensioner av Andningsgunga :
2009-12-22 01:56
Har hittills bara hunnit läsa knappt en tredjedel av boken.
Jag undrar hur mycket av boken som är Oskar Pastiors verk och hur mycket som är Herta Müllers. Den långa exakta skildringen av hur man skyfflar kol från en lastbil, kräver att man utfört denna rörelse många gånger. Den påminnener om när en känd författare och fd fotbollspelare (Ernst Brunner?) skulle skildra ett skott utfört av, om jag minns rätt, Martin Dahlin i ett teveprogram - det var samma exakta millimeterkunskap, varvad med en poetisk känsla av förloppet. Den gamle eldare och nobelpristagaren Harry Martinson skildrade aldrig kolskyffling så precist och så poetiskt
Exakthet och precis poesi präglar språket i denna ganska lättlästa och djupsinniga bok om en ung homosexuell man som skulle överleva Gulaglägret och det för honom dubbla förtrycket i det kommunistiska Rumänien. Numera har jag väldigt svårt att läsa skönlitteratur och därför kan jag bara ge boken en stark trea även om den antagligen är värd mer.
2013-03-20 13:23
Claudio Magris skrev i Donau om Herta Müllers ordkaskader. Det stämmer. Hennes språk är exakt och ordrikt utan att för den skull bli alltför omständigt. Detta var hursom helst en vacker bok, poetisk och fängslande (om man nu kan skriva så om en bok som utspelar sig i ett fångläger). Om något så känns bokens personer mer osympatiska än väntat, vilket gör att betyget sänks ett snäpp från det högsta.

"

Skriv egen bokrecension till Andningsgunga
Vägen vidare