Nefilim

Författare: Åsa Schwarz
Ämnesord: politik, mord, framtid, spänning, vetenskap, ungdom, miljöaktivist
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789174230178

Miljöaktivisten Nova gör inbrott hos Vattenfalls VD för att skriva slagord på väggarna. Nu ska en av Sveriges största miljöbovar äntligen få vad han förtjänar. Men någon har hunnit före. I sovrummet finner hon lägenhetens innehavare brutalt mördade som i en scen från helvetet. Nova flyr från platsen men lämnar spår och blir snart misstänkt för morden av polisen. Hon försöker själv ta reda på vem mördaren är och varför denne verkar följa hennes egen lista på miljöbovar. Frågetecknen blir allt fler. Varför återkommer ständigt referenser till Syndafloden och Noas ark? Vem har genomsökt Novas hus i Gamla stan? Var hennes mors död verkligen en olycka? Vem försöker sätta dit Nova för morden?
Åsa Schwarz är både managementkonsult med inriktning på informationssäkerhet och författare. Att hon förstår sig på hackers, virus och IP-adresser inser läsaren direkt. Hon tar också risken att använda verkliga människor och händelser i sina böcker.

Herren såg att onskan på jorden var stor;
människornas uppsåt och tankar var alltid
och alltigenom onda.

1 MOS 6:5

Medelbetyg: 4,33 (3 röster)
Bok recensioner av Nefilim :
2009-12-10 15:03
091209 Recension av Nefilim av Åsa Schwarz
Denna bok har jag fått från Telegram förlag för att recensera.

Åsa Schwarz är född 1973. Hon är författare och IT-säkerhetskonsult. Hon arbetar halvtid på Cybercom och skriver under resterande tid.
Åsa debuterade 2005 med Och fjättra Lilith i kedjor” och 2006 kom Stigma ut. Dessa två romaner ingår i en serie som kallas Demonologin. Nefilim är Åsas senaste bok den kom ut 2009 och är fristående från de förra.

Handling: Nova Barakel är miljöaktivist och på väg att göra inbrott hos Vattenfalls VD för att skriva slagord på hans väggar. När Nova befinner sig i sovrummet upptäcker hon två människor och en hund som brutalt ligger mördade i sängen. Hon flyr, men lämnar tyvärr spår efter sig och blir senare misstänkt för morden.
Novas mor har förolyckats i en bilolycka och en dag ringer moderns advokat upp Nova. Han vill att hon ska komma till hans kontor tillsammans med en representant för en stiftelse kallad FON. De båda ska få dela fifty-fifty på moderns arv som är på 53 miljoner kronor. När Nova och representanten Peter Dagon kommer till advokatens kontor, berättar han att Nova ska få behålla huset i Gamla Stan som är värderad till 13 miljoner kronor, konst, inventarier och aktier för 13.5 miljoner. FON får 26.5 miljoner i aktier.
Nova tar reda på att FON står för Friends of Nephilim och söker på Wikipedia där det står: Nefilim är varelser eller väsen som nämns i Bibeln. I första Mosebok står: På den tiden – och även senare när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem …

Nova undrar vad detta har med hennes mor att göra.
Nova och hennes kompisar som också är miljöaktivister är ute för att skrämma fler ”miljöbovar”. Den nästa som är på tur är SAS:s VD. Men någon hinner före och mördar även honom. En kväll när Nova är inne i ytterligare en ”miljöbovs” lägenhet upptäcker hon en massa blod. Någon är på väg att fly – mördaren. När Nova upptäcker vem det är som försöker flyr och som säkerligen är mördaren, blir hon alldeles förstummad.
Kriminalinspektör Amanda är den som får ta hand om morden. Hon har ett förhållande med rättsläkaren Moses. Amanda har nu börjat misstänka Nova för alla tre morden. Hon försöker få tag i Nova, men Nova rymmer från sitt hus i Gamla Stan, tar ut kontanter på banken och försöker fly ut ur landet, utan framgång. Hon har även fått veta att Moses inte är pålitlig, han är en Nefilim.
Nova blir tillslut tagen av polisen och det blir ingen lätt uppgift att förklara sin oskuld. Hon berättar för Amanda om Moses, men det är ingenting som Amanda vill höra på. Amanda har precis fått reda på att hon väntar barn och att det är Moses som är pappan. Något som hon vill berätta för Moses så fort hon kan. Men när Moses får reda på det blir han inte alls glad. Han kräver att Amanda omgående ska ta abort. Efter detta kollar Amanda upp Moses och upptäcker en del konstiga saker om honom. Hon börjar mer och mer tro på Nova. Amanda och hennes kollegor gör upp en plan om hur Nova ska hjälpa dem att få fast mördaren. Det blir ett spännande slut, men jag avslöjar inte mera. LÄS SJÄLVA!

Jag tycker: Att Åsa Schwarz åter igen gör en otroligt spännande bok. Redan efter Och fjättra Lilith i kedjor var jag fast i Åsas mystiska värld, med Bibelcitat och spänning så huden knottrade sig. Boken är en sträckläsarbok och ibland känns det som om jag är en del av handlingen. Åsa kan verkligen detta med att skriva på ett fängslande sätt. Det är spänning från första till sista sidan. Jag längtar redan till hennes nästa bok utkommer. Åsa ÄR beroendeframkallande.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

2010-02-22 18:56
Bra och spännade bok. Lite för tidigt avslöjande av mödaren...