Den femte systern

Författare: Mårten Sandén
Genre: Ungdom
Ämnesord: spänning, ungdom, äventyr, fantasy
ISBN: 9789129674231

För tvåhundra år sedan fanns en man vid namn Karmelius i Nyköping. Frestad av makten tillkallar han mörkrets furste och med hjälp av sina fem döttrar lyckas han öppna porten till helvetet. Tvåhundra år senare sitter den gravida Elisabeth från hembygdsmuseet med sin praktikant Jannike och en nedfryst vätte i en piketbuss. De är på väg till Martinsson som förestår Byrån för särskilda efterforskningar i Stockholm. Byrån förstår genast att vätten - som har anfallit Elisabeth med yxa - har agerat på uppdrag av någon av de fem döttrarna. De tror att de har koll på alla Karmelius ättlingar men har de verkligen det?

En helt unik blodisande skräckdeckare av hyllade författaren Mårten Sandén. Obeskrivligt läskigt när dåtid möter nutid, ung flicka möter uråldrig ondska, stenar blöder, vättar attackerar och en liten ofödd bebis kan utlösa domedagen.
Medelbetyg: 3,8 (5 röster)
Bok recensioner av Den femte systern :
2011-05-15 09:19
En ganska läskig, rätt konstig historia. Ett försök till pusseldeckare där författaren hela tiden verkade försöka bräcka sig själv i intelligens. Det kändes som att författaren inte kunde välja om det skulle handla om fantasy, saga, demoner eller thriller. Historien flöt i alla fall snabbt fram och det hände hela tiden saker. Ingen höjdare, men jag kommer nog läsa vidare i serien.
2011-12-12 20:05
Som många andra försök i att skriva en fantasybok för de som inte redan är inbitna i genrén faller boken platt. Lägg till 200 sidor och du skulle haft en riktig fantasyklassiker i handen men boken når inte riktigt upp till den nivån, tyvärr. Jag gillar storyn, den känns unik, jag har i alla fall inte läst något liknande och jag gillar idén med byrån. Jag har aldrig riktigt gillat Mårten Sandéns böcker, jag har alltid saknat de där detaljerna som gör en bok så speciell. De som gillar Sandén däremot kommer nog gilla den här boken också. Det är en bra bok för de otåliga som bara vill läsa klart boken för att bli av med den eftersom tiden går otroligt snabbt i boken vilket gjorde att jag hade lite svårt att hänga med och inte riktigt hade koll på när boken utspelade sig på året. Trots det, är boken bra och läsvärd även om den inte är fantastisk.
2015-04-07 14:08
En bra och spännande bok. Den var lite läskig ibland. Men den var bra skriven.

"