Ökenblomman återvänder

Författare: Waris Dirie
Ämnesord: kultur
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9789170020940

Lärorik:  9

Waris Dirie är den somaliska fotomodellen som efter sin bok ''En blomma i Afrikas öken'' blivit symbol för kampen mot kvinnlig könsstympning. I ''Ökenblomman återvänder'' berättar hon om sitt ursprung i en somalisk nomadkultur och om att resa tillbaka för att träffa sin mor, sin far och de männsikor hon en gång växte upp med. På ett smärtsamt sätt konfronteras hon med det samhälle som bär skulden till att hon som liten flicka könsstympades på grymmaste vis.

Jag rymde från mitt hem i Somalia som ung tonåring. Min far hade valt ut en gammal man som jag skulle gifta mig med och jag visste att det jag ville här i livet inte var att passa upp på en gubbe. Jag gick i dagar genom öknen utan vatten eller mat eller ens skor.

Medelbetyg: 3,08 (12 röster)

Bok recensioner av Ökenblomman återvänder :

Stumpan 2004-04-26 20:55
Jag har läst Waris först bok "En blomma i Afrikas öknen" och mer nyfiken på hennes liv, så jag började genast läsa den här boken. Den är en bra bok, helt klart läsvärd, men inte alls lika bra som hennes första. Den är mycket intressant och lärorik.

Emma 2004-05-04 12:24
Den första boken är bättre, men det var inget fel på denna heller.
Jag tycker nog att man borde läsa dom direkt efter varandra för att inte glömma vad den första bok handlade om för det är inga böcker som fastnar i minnet. Åtminstone inte hos mig.

fraxmax 2005-02-11 09:32
int riktigt lika bra som "en blomma i afrikas öken". det var mycket i boken som man redan hade läst i den första.
men den var lika lätt läst som den första

sthlm_tjej 2005-03-01 00:19
inte lika bra som första boken

Linda Ch 2005-03-06 17:01
JAg tyckte nog att denna bok var nog så bra som den första, i denna bok fick man uppleva mer av hennes mor och hur hennes liv hade utvecklats, och vad som hänt med hennes far, vilket jag fann intressant.
Men, boken har sina sidor, den är lite "tjatig" om man redan har läst första boken och vissa delar kunde ha strukits, helt klart. Men Läsvärd är boken, utan tvekan

LadyRed 2005-09-20 17:28
Absolut fångande & fascinerande berättlse! Men första boken var helt klart bättre! Känns som att författaren har tappat något i den här andra boken tyvärr..

Synnez 2005-11-26 18:23
Jag läste "En blomma i Afrikas öken" för ganska länge sedan och tyckte den var bra och intressant. Den här boken var snäppet bättre då man får veta mycket om Somalia och hur det är att leva i ett ökenland märkt av krig och fattigdom. Waris Dirie, firad modell på catwalken i New York, återvänder till sitt hemland Somalia och återförenas med sin mor, som lät könsstympa henne som liten, och den far som många år tidigare ville sälja henne som barnbrud till en gammal man men som hon då rymde från. Genom att läsa denna bok får man lite perspektiv på sin egen tillvaro och kommer till insikt om vad som egentligen betyder något här i livet!

chabo 2007-05-30 13:25
Som många redan har skrivit...den var en upprepning på förra boken och inte lika bra. Men läsvärd dock......

blaki974 2008-08-06 23:55
Waris är en kvinna från Somalia som berättar om delar av sitt liv i denna bok. Redan i bokens början får man klart för sig att Waris är en ovanlig kvinna, inte nöjd med att göra som de andra kvinnorna gör, inte van att lyda utan att ifrågasätta. Dessutom är hon vacker. Hon högaktar sin familj, men gör ändå inte som de vill. Hon flyr från familjen då hon inte vill bli bortgift mot sin vilja, och återvänder inte förrän kring 20 år senare. Hon finner sig dessutom något motvilligt som ambassadör för kvinnlig könsstympning. Som fotomodell, med en son och nyligen under turbulenta former utflyttad ur den lägenhet hon delat med sin sambo reser hon med hjälp av sig bror tillbaka till Somalia. Hon reser fylld av både farhågor och längtan. Hon tar sig efter många hinder tillbaka till sin familj. I kontrast till vad man kanske förväntar sig är det inte en krigsskildring vi får se utan en reseskildring, flera färgstarka personporträtt och frustrationer och funderingar över hur vissa sedvanor och traditioner ser ut i Somaila. Bl.a. är det normalt att kvinnorna gör allt arbete och männen latar sig. Waris blir flera gånger förbaskad på att männen inte verkar vilja ha med henne att göra, just för att hon är kinna. Hon avslutar boken med en tanke om att utan jämlikhet i landet (både klantänkande och könsdiskrimnering) finns ingen chans att man ska kunna stoppa kvinnlig könsstympning. Jag gillar boken för att den är väldigt personlig. Den är inte berättad ur någon annans perspektiv, även om hon anstränger sig för att försöka förstå bakomliggande könsmönster och andras tankar. Hon låter läsaren förstå att hon har gått igenom mycket. En hel del har hon först under senare år förstått är fel och att man inte diskuterar saker som våldtäkt eller könsstympning inom familjen ens. Waris visar med sin bok att trots många negativa saker, många negativa tendenser, så är längtan efer att se familjen, och den underbara känslan av att ha kommit hem, starkare än den fruktan för krig och oroligheter som finns i världen. En stark kvinna kan skapa förändring, och det är precis vad hon hoppas kunna göra.

Skriv egen bokrecension till Ökenblomman återvänder