M. Hastings

102 minuter

Författare: Jim Dwyer & Kevin Flynn
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789170026676

Beskrivande text
Kl 08.46 den 11 september 2001 hade 14 000 människor anlänt till World Trade Center, redo att börja sin arbetsdag. Istället, under de följande 102 minuterna, skulle de alla bli en del av århundradets drama.

Av de miljoner ord som skrivits om denna smärtsamma dag har de flesta formulerats av utomstående betraktare. New York Times-reportrarna Jim Dwyer och Kevin Flynn har valt att gå till väga på ett mer avslöjande sätt. 102 minuter baserar sig helt och hållet på hur människor som befann sig inuti tornen upplevde det. Här får vi ta del av de okända historier som berättar om vanliga människor som utför ovanliga dåd för att rädda sig själva och andra. Till sin hjälp har författarna haft hundratals intervjuer med överlevande och räddningspersonal, muntliga berättelser, och oräkneliga telefon- radio- och e-postmeddelanden. Utifrån ord och handlingar av vanliga män och kvinnor väver de en episk skildring om kamp, beslutsamhet och sinnesnärvaro.

102 minuter är både en gripande berättelse och undersökande journalistik när den är som bäst. De visar att även om så många människor såväl uniformerad räddningspersonal som civilister reagerade med stor tapperhet, gjorde de detta mot bakgrund av otillräcklig byggnadssäkerhet och tragiska brister i New Yorks beredskap för nödsituationer. Dwyer och Flynn ger röst åt dem som var där, tar oss med in i infernot och låter oss se katastrofen lika väl som heroismen. De berättar med stor auktoritet den gripande historien om männen och kvinnorna - de 12 000 som undkom och de 2 749 som dog - under 102 ödesmättade minuter.

Jim Dwyer och Kevin Flynn är båda från New York och garvade tidningsjournalister. De är flerfaldigt prisbelönta både tillsammans och var för sig. Nu skriver de båda för New York Times.

Bok recensioner av 102 minuter :

tetris 2009-01-10 11:24
En hemsk och väldigt bra skildring av delar av det som hände 11 september 2001. Den här boken beskriver olika människor i tvillingtornen fram tills de rasade. Några överlevde, många inte. Jag gillar den här boken skarpt för man får en bättre bild av hur det verkligen var. Vi i Sverige har nog inte den bilden helt klart för oss generellt. EN av de bästa faktaböcker jag har läst!

Skriv egen bokrecension till 102 minuter