Not Juѕt Another..
 G. Elder

Tre bröder

Författare: Christian Holmén & Dick Sundevall
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9170370974

Några minuter före midnatt den 26 februari 2002 mördas den 19-årige Radu Acsinia i Rinkeby tunnelbanestation i västra Stockholm. Han skjuts ner med elva skott. De sista i huvudet från nära håll. Efter en dramatisk polisjakt grips fyra unga män från Malmvägen i Sollentuna de tre kurdiska bröderna Orhan, Önder och Öscan Yildiz och deras kusin Ayhan Yildiz. Stockholms tingsrätt dömer de fyra för mordet. Vem som skjutit de dödande skotten kan man dock inte fastslå. När målet tas upp i Svea hovrätt erkänner en av de dömda, den då 17-årige Orhan Yildiz, att det är han som skjutit. Han hävdar också att hans två bröder över huvud taget inte var med på mordplatsen. Hovrätten sätter dock ingen tilltro till vad han säger. Domstolen tar heller ingen hänsyn till att flera vittnen bekräftar hans uppgifter. Samtliga åtalade döms till maximalt straff för mord.

I Tre bröder smular Christian Holmén och Dick Sundevall sönder domstolarnas bevisföring mot Önder och Özcan Yildiz. Därtill presenterar de nya bevis i fallet. Allt pekar i en och samma riktning de är helt oskyldiga till mordet. Vid tiden för mordet befann de sig i Gävle, 17 mil från mordplatsen. I boken skildras den verklighet många unga invandrarkillar lever i, främlingsfientligheten inom polis och rättsväsende samt hur det svenska samhället har dragit sig tillbaka från områden som Malmvägen. »Getto« kallas det av de boende »slasktratten« av polisen. Fallet med bröderna Yildiz är kanske det värsta justitiemordet i Sveriges rättshistoria. Två unga fäder med invandrarbakgrund har felaktigt dömts till maxstraff för ett mord de inte begått.

Bok recensioner av Tre bröder :

helix 2008-10-07 14:20
Författarna övertygar verkligen om att det inte har varit rätt att döma de två äldsta bröderna. För en lekman som undertecknad är det förbryllande att domstolarna inte tagit upp fallet igen. Boken kom ju trots allt ut för tre år sedan nu.
Innehållet är läsvärt, men kanske lite övertydligt i vissa delar. Ibland tar författarna i så de spricker för att övertyga läsaren om vissa teser de har. Det är onödigt, som läsare blir man övertygad snabbare än de verkar tro.
Eller är det så att de tycker att det behöver fyllas några manussidor till?

Skriv egen bokrecension till Tre bröder