Ämnesord: filosofi, depression, hälsa, psykologi, humor, religion, kärlek, framtid, spänning, äventyr, andlighet
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9197777501

Bok recensioner av Magikern och Kärlekens magi :
2008-10-02 16:24
Finns Gudskraften och är den kärleksfull?

För dig som funderar över detta rekommenderas denna bok med titeln "Magikern och Kärlekens magi" skriven av författaren Pär Wahlström. Den visar på en lite annorlunda syn på andlighet kontra våra själars långa resa fram till fullkomlighet med skapelsens (Gud, Gudinnan el Skaparens) avsikt.

Det är en spännande berättelse i romanform om en stark andlig upplevelse som bygger på en sann händelse. Den handlar om tre män i 40-års åldern som är kompisar sedan ungdomen och som träffas på Visingsö över en långhelg. Här möter de en vis gammal man som de senare börjar kalla för Magikern. Under några intensiva dagar får de här en spännande dialog om livet och dess magiska innebörd, samtidigt som Magikern praktiskt demonstrerar krafter för dem som de aldrig någonsin kunnat föreställa sig. Den vise mannen är en ljusvarelse upplyst av Gud och Skapelsen. Hans uppdrag är att förmedla denna kärleksfulla kraft till dessa män och på ett ödmjukt och vänligt sätt visa dem att det finns en annan värld än den de bara ser med sina fysiska ögon. Han förevisar dem skapelsens yttersta och mest grundläggande kraft, nämligen villkorslös kärlek. Och dess koppling och samhörighet med deras själsliga och enskilda inkarnation.

Så här säger en av bokens recensenter;

"Magikern ger intryck av att kunna vara attraktivt material för många sökande människor i dessa "yttersta tider", i synnerhet då man här tar upp de för oss ofta dolda sammanhangen, de osynliga mönster som binder oss samman i relationsmönster och i vidare bemärkelse s.k ödesmönster. Framställningsformen där en grupp människor med existentiella frågor samlas kring mästaren, "Magikern", där denne med psykologisk flexibilitet bemöter de olika frågorna med precist utmejslade klokskaper och illustrerande fördjupningar, är klassisk när det gäller texter med didaktiska (lärande) syften. Vi behöver bara tänka på Platons dialoger, eller hur inslag i de kristna evangelierna är uppbyggda, liksom dialogpartierna mellan Buddha, den upplyste, och hans lärjungar. Det går även att med Magikern associera till modernare nyandlig litteratur som Gary Renards Bortom universum (2006) och i viss mån till brasilianaren Paulo Coelhos verk, som dock har en tydligare romanform. Magikerns fördelar ligger bland annat i att den utspelar sig i svensk miljö, bl.a på Visingsö, och att karaktärerna runt Magikern har vad vi brukar kalla typiska svenska drag, vilket kan underlätta identifikationen hos inhemska läsare. Här finns också ett lättflytande språk, med betoning på det talade ordet. Sammantaget tillhandahåller Magikern en fyllig beskrivning av gammal esoterisk (hemlighållen) kunskapstradition för en modern intresserad publik."

Gunnar Martin Aronsson, Malmö
Livscoach och seminarieledare

Välkommen att läsa mer på bokens hemsida http://magikern.com