H. Schmidt

Inte bara Hitler

Författare: Fredric Wertham

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Inte bara Hitler :

ElinLeticia 2007-12-19 17:59
Denna bok innehåller partier ur F. Werthams böcker om det nazistiska eutanasi-programmet. Werthams böcker har aldrig tidigare getts ut på svenska. Redaktören gör anspråk på att ge ett vidare perspektiv på dödshjälp knutet till dagens etiska diskussioner rörande abort, genmanipulering och vetenskap. "Inte bara Hitler" är svår att recensera. Till författarens fördel hör en rask berättarstil och en förmåga att fånga läsaren. De negativa aspekterna är dock många fler. Först och främst saknas ett fungerande notsystem. Att läsa om nazismen i en tid där förintelse-förnekarna tar upp allt större plats, kräver pålitliga källor. Jag betraktar de flesta fakta böcker rörande förintelsen som saknar källförteckning med skepticism.

Skepticismen växte sig större i och med alla "skandalösa" påståenden. Exempelvis tar författaren upp den redan tveksamma uppfattningen om tvåltillverkning av judiska kroppar och lanserar den som orubbliga fakta. Det är möjligt att detta skeende ägde rum. Förintelseindustrin var just, en industri. Man sökte utnyttja de judiska kropparna till fullo. Huruvida tvåltillverkningen faktiskt ägde rum, har diskuterats sedan krigsslutet. Inte sällan används uppfattningen för att demonisera nazisterna (vilket enligt min uppfattning hindrar att man får en realistisk syn på människorna inblandade i förintelsen) och är (just för att det inte kan beläggas) provoaktiv. Om man ska använda dessa argument bör man kunna belägga dem - vilket författaren inte gör.

Eftersom hela boken har en sensationslysten ton och saknar källförteckning kom jag på mig själv att tvivla - inte bara på de provoaktiva påståendena - utan på allting författaren sa. Detta förtog hela läsupplevelsen och föranledde mig att ge boken en tvåa i betyg. Författaren tar visserligen upp mycket intressanta saker rörande vår syn på "livsduglighet", men utan grund för sina uppfattningar förlorar såna här böcker i värde.

Skriv egen bokrecension till Inte bara Hitler