R. Olofsson

Handelsresande i liv

Författare: Lena Einhorn
ISBN: 9172636033

Bok recensioner av Handelsresande i liv :

ElinLeticia 2007-12-19 17:56
Det finns människor som är överlevare i naturen. Det är svårt att veta vilka de är, för deras sanna natur uppenbaras bara i kriser. Då är dom de människor som inte skyr några medel för att rädda sig själv och de sina. De är flexibla, snabbtänkta och är inte främmande för kriminella handlingar. De ser med skepticism på auktoritetens sanningar och utgår från sin egen uppfattning när de gör livsavgörande beslut. Nazisterna hade inte helt förstått Darwins teser. Det var inte bara de starkaste som skulle överleva - utan de som kunde anpassa sig bäst till rådande förhållanden.

Huvudpersonen i "Handelsresande i liv" är en av dessa överlevande. Gilei Storch flydde i sista stund från Riga (till Sverige) innan nazisterna lyckades få tag på honom. Vi får följa hans kamp i Stockholm för att rädda sitt judiska folk i opposition till både regering och den judiska föreningen i Stockholm (självklart med några livsavgörande undantag). Vi följer hans envisa kamp mot den svenska byråkratins ständiga ovilja att lägga sig i tyska angelägenheter och glädjs när han lyckas. Genom Gilei Storch gör vi bekantskapen med en annan osannolik människa - som ska komma att påverka tiotusentals judars öde. Nämligen Himmlers massör (!) Felix Kersten. Det övergripande temat i boken är en historisk resa med de som sökte rädda vad som räddas kunde, mitt i brinnande krig.

Det vore lätt att skriva en historia (och för den delen, en recension) om historien var en raksträcka från a till b. Så är det sällan. En historia kan börja vid punkt a, fortsätta till punkt b, gå tillbaka till punkt a och vidare till punkt q. Man har aldrig någon aning. När vi följer Gilei Storch rättspatos är sträckan så krokig den bara kan bli. Det finns fullt av misslyckade försök, strandade överrenskommelser och besvikelser men få ljusglimtar. Som läsare och människa vill man naturligtvis ha en berättelse som avslutas med en storslagen räddning, men eftersom detta inte är skönlitteratur får man nöja sig med att följa riktiga människors kamp och få förståelse för hur processen att rädda judar, faktiskt såg ut under krigstid i Sverige. Och det är fruktansvärt spännande!

Att skriva en historisk betraktelse på skönlitterärt sätt (eller snarare journalistiskt) är det få författare som lyckats med. Antingen blir det historiska materialet tunnt och berättelsen frimodig (men inte särskilt trovärdig) som i fallet med Herman Lindqvists populärhistoriska böcker, eller så blir det tunga historiska böcker som rabblar fakta och sällan ger läsaren en känsla av autencitet som "det kunde varit jag". Hitills har jag bara läst tre författare använder konceptet skriva om historia på skönlitterärt sätt, utan att förlora vare sig spänningen eller källkritiken, dessa är:

Gitta Sereny - framför allt med hennes verk "Albert Speer och sanningen" samt "Avgrunden"
Peter Englund - speciellt "Brev från nollpunkten" (men praktiskt taget alla andra böcker han skrivit)
Lena Einhorn - Ninas resa och Handelsresande i liv

Även om konceptet inte är unikt, är det unikt när någon gör det på ett riktigt lyckat sätt. "Handelsresande i liv" är ett mastodantverk - ett epos i stil med "Romerska rikets uppgång och fall" av Schier. Det kräver ett visst intresse för förintelsen och andra världskriget för att riktigt komma till sin rätt. Einhorns språk är medryckande och proffsigt. Läsningen gav mig helt nytt perspektiv på räddningen av judar och de personer inblandade i detta. Einhorn är sylvass när hon raddar upp källor och fakta, och märkligt objektiv. Det ligger faktiskt på läsaren att bilda sin uppfattning och förståelse för hanteringen av juderäddningarna. Jag blev djupt facinerad av denna fantastiska äventyrs/detektiv/drama/spännings- historia. Jag gav den en tveklös femma i betyg.

Skriv egen bokrecension till Handelsresande i liv