J. May

Förintelsen i perspektiv

Författare: Yehuda Bauer
Utgivningsår: 1988

Bok recensioner av Förintelsen i perspektiv :

ElinLeticia 2007-03-09 10:13
"Förintelsen i perspektiv" av Yehuda Bauer (som är erkänd auktoritet inom förintelseforskning) är en analytisk bok som diskuterar judeförföljelserna i Tyska riket. Författaren försöker i elva kapitel granska förintelsen utifrån olika perspektiv, så som de teologiska förklaringarna till förintelsen, hur könsrollsfrågan analyserats och mycket annat. Definitionen av folkmord, förintelse och skuldfrågan granskas på djupet - även om tonen mindre objektiv. Boken känns ibland som en disputation mot tidigare forskning. Så tillbakavisas många forskares teorier om förintelsen, men på så sätt att författaren ibland uppfattas dryg och det slutgiltiga syftet - att diskutera och förmedla bilden av sökandet efter orsaker till förintelsen, försvinner.

Detta förlorar författaren på, liksom det faktum att han sällan låter förintelsens offer och förövare själva komma till tals. I C. Rees bok "Auschwitz" som jag läste efter denna bok, utgör berättelserna i själva verket huvuddelen av boken. Man kommer närmare historien och kan identifiera sig - alternativt ta avstånd från de olika uppfattningarna. Bauer teoretiserar mer, vilket gör att hans bok opersonlig. Då den inte är lika glasklar i logiken som tex Hilbergs "The destruction of the europeen jews" kraschar den på författarens långa utläggningar och oförmåga att gripa tag i läsaren.

Författarens främsta fördelar är hans förmåga att inte bortförklara förintelsen som ett vanligt folkmord, en uppfattning som blivit allt vanligare, sedan 80-talet. Förintelsen var unik, eftersom judarna inte hade någon möjlighet att konvertera eller ändra sin samhällsposition för att undkomma döden. I den ideologiska frågan som förintelsen utgör, fanns inga kryphål - att vara född till jude innebar en dödsdom. Därtill försöker författaren visa mönster för folkmord och inte begränsa sig till att skylla på bara tyskarna (som Goldhagen i sin bok Hitlers willing executioners" gör). Boken är värdefull om man är inläst på ämnet, eller vill inrikta sig på de olika perspektiv som finns. Men den är svår att bara läsa - rakt upp och ner. Den får en svag fyra i betyg.

Skriv egen bokrecension till Förintelsen i perspektiv