Herrgården

Författare: Anna-Karin Palm
Ämnesord: psykologi, kärlek, spänning
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9170013535

Overkligt och hemlighetsfullt ligger det graciöst harmoniska huset plötsligt framför dem, Ben, Alex, Leila och Juri, som gått flera nätter i sträck genom skogar och plundrade byar. Ingen syns till, och där inne finns allt de behöver, där råder ordning och skönhet. De kan inte fatta sin osannolika tur, att så av en slump ha funnit en fristad när omvärlden befinner sig i upplösning. För berättaren, Ben, ter sig de där månaderna i Herrgården efteråt som en ogripbar dröm, svävande likt dimman som steg upp från sjön. Vad var det som hände, när den bräckliga tryggheten de skapat i sin isolering började rubbas, när de personliga erfarenheterna inte längre gick att förtränga? Alltmer vaksamma blev de mot varandra, tills kaos och katastrof nådde också Herrgården... Men huset finns kvar, och Ben vet att han för alltid hör hemma där. Anna-Karin Palms mångtydiga berättelse är en existentiell rysare, ett drama för sex karaktärer och ett hus.
Medelbetyg: 2,8 (5 röster)
Bok recensioner av Herrgården :
2006-06-20 12:46
Ganska spännande roman om några människor på en herrgård. Alla har sina hemligheter, som förr eller senare kommer upp till ytan.
2008-08-08 15:23
Som alltid när man fastnat för en författare baserat på bara en tidigare bok (i mitt fall "Målarens döttrar") har man lite för höga förväntningar. Herrgården infriar visserligen en hel del: Palm skriver vackert, historien är engagerande och speciell, karaktärerna både sammansatta och lite ogripbara. Men samtidigt är det hela lite för "obehaglig" och dysantopisk för att jag riktigt ska njuta.

Palm får fler chanser, men jag väntar nog ett tag till nästa gång...
2009-05-31 13:38
Det sämsta jag någonsin läst. Palm förblir en Falloutwannabe utan dess like. Hon kommer kanske få en chans till, men bara för att jag då får möjligheten till ytterligare en sågning.
2012-10-24 12:21
Fem människor och fem öden flätas samman under en orolig tid i ett okänt land. Deras förflutna, minnen och sorger lägger en finmaskig väv av både aningslöshet och medvetenhet, av såväl mod som feghet över dem alla. Och överlever gör den som visat minst hjältemod. Som i det verkliga livet?
2017-04-23 14:57
När regeringsstyrkor och rebeller härjar runt så går ingen säker. Alla kan bli utsatta för angiveri. Det märker personerna som trott att de hamnat i en övergiven herrgård långt utanför samhället. Men huset är inte övergivet utan bebos av en kvinna som så småningom dyker upp och välkomnar de anlända. Tillvaron blir full av uppgifter men det är bara en av gästerna som älskar herrgården lika mycket som ägarinnan. Tillvaron blir plötsligt komplicerad och någon blir mördad och en annan skjuten av polisen. Bra skriven bok.

"

Skriv egen bokrecension till Herrgården