Närkontakt

Författare: Whitley Strieber
Ämnesord: , övernaturligt
Utgivningsår: 1989
ISBN: 9780380703883

Natten till den 26 December 1985 förändras Whitley Striebers liv i grunden. Han befinner sig tillsammans med familjen i deras ensligt belägna stuga i staten New York. Plötsligt väcks han av små främmande varelser med stora mörka ögon och han förs bort till en okänd plats.
Whitley Strieber hade aldrig varit intresserad av UFO:s och liknande fenomen. När de underliga besökarna dök upp i hans liv trodde han först att han höll på att förlora förståndet. Vilka var de? Varifrån kom de? Var de någon hitills okänd form av hallucination eller - hur otroligt det än kan förefalla - besökare från en annan planet?
När den första förlamande rädslan hade förbytts i undran och nyfikenhet sökte Strieber hjälp att utforska mysteriet. Under hypnos blottlades andra skrämmande möten med besökarna. Hur reagerar en människa som upplever det oförklarliga? Whitley Strieber berättar uppriktigt och gripande om sin resa in i det okända.
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Närkontakt :
2006-06-17 14:33
"Närkontakt" är en berättelse som verkligen griper tag i läsaren och tar en med på en resa om det övernaturliga. Händelserna i boken skedde år 1985. Två år senare skrev han boken om vad han och hans familj var med om, både när utomjordingarna kom och efteråt.

Till skillnad från de flesta andra texter i litteraturen om det övernaturliga, är den här berättelsen sann, eller som författaren själv säger: "Så sann som det står i min förmåga att återge den." Det är det som gör boken så intressant att läsa och eftersom jag själv har svårt att säga att jag inte tror på annat liv i universum, kan jag inte låta bli att hålla dörrarna öppna för att han talar sanning. Men man ska vara kritisk till det man läser för man kan ju faktiskt inte veta om han ljuger eller inte. Men jag tycker att han skriver på ett realistiskt sätt och säger att "främlingarna steg utan ett ögonblicks tvekan in i en ointresserad skeptikers liv". Nyligen läste jag att det lagts fram "mycket trovärdiga teorier" om att Strieber är mytoman, dvs. han kan inte låta bli att ljuga. Men som sagt, man kan aldrig veta. Själv vet jag bara att jag skulle känna mig rätt lurad om denna bok visar sig vara rent påhitt - ett sätt för honom att tjäna pengar.

I "Närkontakt" berättar Strieber speciellt om två händelser. Den första kontakten med utomjordningarna ägde rum den 4 oktober, den andra 26 december. Men tills han sökte hjälp för sina problem kom han bara ihåg att något konstigt förekommit den 4 okt. Händelserna den 26 dec. hade han förträngt på grund av skräcken.

Whitley bor tillsammans med sin fru och son i New York. De har en våning på Manhattan och en sommarstuga som ligger skyddad en bit bort från storstaden. Det är här som de mesta utspelar sig. De lever ett stillsamt liv tills utomjordingarna förändrar familjens liv för alltid. För vem kan någonsin komma över ett besök av främlingar från en annan civilisation?

Strieber beskriver utomjordingarna som små, kortväxta och med mörkblå uniformer på sig. Andra är långa och smala. De har stora svarta ögon och han säger att de liknar insekter. Vissa gestaltas som mer mänskliga än andra. I "Närkontakt" gestaltas utomjordingarna som något som bara inte kan finnas, inte accepteras. "De är inte människor, därför är det en dröm." "Det är helt enkelt omöjligt. Det är totalt omöjligt. Det kan inte vara så här." Strieber jämför sina tankar och upplevelser om de varelser som besökte honom, med de varelser som de gamla folksagorna handlar om. Det måste betyda att något funnits med oss mycket länge. Men frågan är om det är fantasi eller riktiga upplevelser. Kanske är det en blandning av fantasi och verklighet.

Det övernaturliga i den här boken beskrivs ingående och detaljera. Om det beror på att han vill berätta för oss hur det verkligen var, eller om det är hans berättarteknik för att verka trovärdig kan man ju diskutera. Jag tror att något mycket skumt hände de där gångerna. Om inte i verkligheten så i hans hjärna. Han försöker beskriva något han inte har kunskap om. Oavsett om berättelsen är sann eller inte är det god underhållning och en riktigt spännande bok. Blir dock ganska flummig i slutet. Det övernaturliga i "Närkontakt" ska inte skrämma folk, det är inte meningen med boken. Men visst fan blir man lite rädd.

"

Skriv egen bokrecension till Närkontakt
När djävulen kom till..