Ett oändligt äventyr

Författare: Sven-Erik Liedman
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9100580937

Det sägs som en självklarhet att vi idag lever i ett kunskapssamhälle. Men vad är egentligen kunskap, närmare besett?
I sin nya bok närmar sig Sven-Eric Liedman frågan på flera olika vis. Han visar hur världen tar form för det lilla barnet och understryker språkets avgörande roll i allt kunskapssökande. Han hävdar att alla de mångskiftande mänskliga kunskaperna i grunden är praktiska, tom den mest abstrakta matematik. Han visar på skillnaden mellan den artificiella intelligens som datorn besitter och den mänskliga intelligensen, och gör en grundläggande distinktion mellan information och kunskap. Han polemiserar mot föreställningen att kunskap kan snabbinhämtas och påpekar att nya upptäckter ofta görs på oförutsägbara omvägar. Han analyserar kunskapens förhållande till makten och till pengarna, och han ställer avslutningsvis frågan om det är meningsfullt att tala om visdom idag och vad den i så fall har att göra med våra vanliga kunskapsområden.
1997 fick Sven-Eric Liedman Augustpriset för I skuggan av framtiden. Med sitt långa historiska perspektiv och sitt tydliga fokus på vår tids stora frågor har Ett oändligt äventyr alla förutsättningar att bli en lika betydelsefull och användbar bok för många läsare - en inspirerande guide i dagens motsägelsefulla och förvirrande verklighet.
Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Ett oändligt äventyr :
2006-06-02 15:22
Jag läste boken som kurslitteratur på lärarutbildningen och lockades mycket av baksidans beskrivning av boken men tyckte tyvärr att den var något tungläst. Dock en bok som jag ofta går tillbaka till och hoppar mellan de intressantaste delarna som jag markerade första svängen jag läste den. Intressant om vad kunskap egentligen är, den stora skillnaden mellan information och kunskap, om kunskapens nödvändiga omväg. Han hävdar också att det inte finns något teoretiskt arbete utan att även matematisk analys är praktisk i grunden. Bergepp som klokhet,visdom och bildning diskuteras. Många kloka ord som man kan klippa ut och sätta på väggen. "Hungern efter kunskap väcks när det närliggande blir främmande som en saga och det avlägsna görs hemtamt"
2007-10-22 22:12

En något svårgenomtränglig bok skriven i "romanform" som vi b la fick läsa som kurslitteratur i didaktik. Olämplig "korvstoppningslitteratur" i utbildningssammanhang, ingenting som var lätt att ta till sig på ett par veckor, men däemot en utmärkt bok att ströläsa i, med många kloka tankar om b la skillnaden mellan klokhet, visdom, kunskap, bildning och information.

Bra brevidläsning för den som önskar bilda sig! Minus för det i vissa stycken något högtravande språket som kanske medför att vissa grupper väljer att inte läsa den.

"

Skriv egen bokrecension till Ett oändligt äventyr