Englands Historia, del I
 D. Harrison

Stockholm: fem sekler genom konstnären öga

Författare: Nils-Olof Olsson
ISBN: 9170310734

Lärorik:  8

Ett praktverk om Stockholm skildrat genom konstnärernas bilder. Här finns i färg både välkända konstverk som Vädersolstavlan, Eric Dahlbergs Suecia-skildringar och Josabeth Sjöbergs idyller och mer okända som frihetstidens landskapsmålningar. Fem seklers stockholmskonst kulminerar i 1900-talets explosion av personliga och individuellt uppfattade stadsbilder av konstnärer som Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald, Einar Jolin och Ulf Rahmberg. Texten är en snabblektion i Stockholms historia: näringar, befolkning, stadsbyggnad, arkitektur och litteratur. Citat från kända stockholmsskildrare ger liv åt texten.

Bok recensioner av Stockholm: fem sekler genom konstnären öga :

axel-nelson 2006-04-22 23:22
Format: 30 x 25 cm, vikt: nästan 1,5 kg. Ännu en härlig bok av Nils-Olof Olsson. Här är det Stockholm som skildras genom olika konstnärers temperament. Vad som slår mig är, att husen må skifta genom seklerna. Och från 1500-talets lilla småstad till vår tids storstad, har Stockholm lyckats bevara sin själ; åtminstone i konsten. Trots att mycket vatten fyllts ut av den växande staden, så är vattnet ännu stadens själ. Ännu när regalskeppet Vasa sjönk 1628, var staden mindre än dagens Kävlinge - men stenhusen började redan då breda ut sig så smått och med de stora byggprojekten bara några tiotal år senare, fick staden sina nuvarande gator. Gator mot vars hus och torn Mälaren och Strömmen kastat sina solreflexer och gett staden det speciella intensiva ljus som alltid överraskar en skåning som undertecknad. I denna bok finns flera av svensk konsthistorias stora konstnärsskap representerade; från den okände som målade Vädersolstavlan, till Dahlbergs extremt detaljerade (och inte helt korrekta) vyer av stormaktstidens huvudstad, brödernas Martin som skildrade Bellmans Stockholm, Eugéne Janssons och Prins Eugens blå sommarnätter och här finns nittonhundratalets alla naivister, kubister och andra -ister fram till de datorbearbetade bilderna av dagens konstnärer. Och trots alla välmenta rivningsvandaler i Stadshuset, så lyckas Staden behålla sin alldeles speciella själ.
Oscar Wilde hade rätt i sin paradox, att det inte är konsten som efterbildar verkligheten, utan tvärtom! Det är den här boken ett fint bevis på!

Skriv egen bokrecension till Stockholm: fem sekler genom konstnären öga