Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 9780312863043

Medelbetyg: 1 (1 röster)
Bok recensioner av Castleview :
2006-04-03 17:24
Castleview

Gene Wolfe´s ”Castleview” är en fantasybok med fokus på spöken, myter och folksagor. Storyn kretsar kring ett slott som enbart vissa människor tros ha sett vid vissa omständigheter. (Som exempel syns slottet bäst när det regnar.)

Familjen Howard ska sälja sin fastighet för att flytta till en annan stad där fadern i familjen har fått ett nytt arbete. Men när fadern dör förändras planerna. Familjen Shindler och Shields som vill köpa huset ger upp efter att de fått kännedom om faderns död. Änkan Sally Howard får dock problem med Mr. Fee som är en mystisk man som påstår sig ha köpt huset genom att lämna en check på ett bord, dvs. att avtal har ingåtts utan att den andra parten har accepterat budet. Barnen till Shields och Howard blir vänner och vissa indicier tyder på att de förälskar sig i varandra.

Mycket av händelseförloppet utspelar sig vid Meadow Grass, en hästgård för ungdomar, och en stor del av boken handlar om att nysta upp de mystiska saker som sker kring aktörerna i boken.

Jag får inget grepp om boken även om den stundtals är spännande. Tyvärr lämnar boken en känsla av: jaha, var det inte mer än så här. Jag ställer mig frågan: Vad har jag fått ut av denna bok? Och i varje försök till svar på den frågan har svaret blivit ingenting. Storyn är dålig och stilen är ytlig. Om författaren hade bemödat sig att anknyta storyn i boken till någon känd myt som existerar i verkligheten hade boken kunnat bli bättre. Bakgrunden till de mystiska händelserna borde ha varit mer bearbetade och genomtänkta. Tyvärr lämnar boken många frågetecken om vad som var poängen med spökenas existens. Jag vill ha motiv och bakomliggande premisser och inte bara action och mystik.

"

Skriv egen bokrecension till Castleview
Judas barn