Författare: Deborah Cadbury
Ämnesord: politik, vetenskap
ISBN: 9185057266

Spänning:  7
Lärorik:  9
Sorglig:  5

År 1812 gjorde den unga Mary Anning ett uppseendeväckande fossilfynd i sydvästra England. Ett nära tre meter långt skelett blev upptakten till ett ivrigt sökande efter förklaringen till arternas uppkomst.

Dinosauriejägarna skildrar kampen om att bli först med att avslöja den absoluta sanningen om förhistorien. I en tid när den kristna tron fungerade som rättesnöre väckte Mary Annings fynd fynd en rad frågor. Hur kom det sig att man kunde finna snäckskal uppe på bergstoppar? Var det här ett bevis för syndaflodens existens? Parallellt med kyrkans dominans blomstrade den naturvetenskapliga forskningen och för första gången ifrågasattes Bibelns trovärdighet.

Med målande beskrivningar av bokens persongalleri levande gör författaren Deborah Cadbury den strid om fossiler som utspelade sig i naturvetenskapens gryning. Många var de fossiljägare som med sina fynd öppnade dörren till en svunnen tid, men det var bara en som kom att framstå som dinosauriernas upptäckare. I boken skildras alla de intriger och fejder som avlöste varandra – en rivalitet som också drev forskningen framåt.

Medelbetyg: 4 (2 röster)

Bok recensioner av Dinosauriejägarna :

urok2 2006-03-06 10:25
Historien om hur människan upptäckte dinosaurierna är vetenskapshistoria när den är som mest spännande, och en historia som tål att berättas om och om igen. Deborah Cadbury har valt att koncentrera sig på motsättningen mellan främst två av de inblandade forskarna och det är ett utmärkt grepp. Boken är full av vetenskaplig lidelse, politiska intriger och religiöst trixande för att få de vetenskapliga bevisen att passa in i Bibelns skapelseberättelse. Levande språk och en spännande historia gör detta till populärvetenskap när den är som bäst.

marta153 2007-09-20 00:32
Ojoj, den här boken var svår att ta sig igenom. Men det var absolut värt att läsa den till slutet! För alla som precis börjat ta sina första stapplande steg inom naturvetenskaplig forskning vill jag verkligen rekommendera Dinosauriejägarna. Då som nu är forskningsvärlden full av intriger och maktkamp. För den som kommer med omvälvande teorier och tolkningar kan det ibland bli riktigt besvärligt.

Skriv egen bokrecension till Dinosauriejägarna