Lärorik:  7
Sorglig:  5

KÖP BOKEN ONLINE

Medelbetyg: 3,33 (3 röster)

Bok recensioner av Terrorismens historia :

urok2 2005-11-25 08:36
Från de judiska seloterna till Sendero Luminoso och bomben i Oklahoma City. Björn Kumm gör i sin bok om terrorismens historia en exposé över terrorn genom tiderna, och snuddar på vägen vid Baader-Meinhoff, Röda Brigaderna och gasattentatet i Tokyos tunnelbana. Boken är dock skriven före 2001, varför ingenting nämns om Usama Bin Laden och attentaten mot World Trade Center.

Som en hastig överblick över vansinnigheter genom tiderna fungerar boken utmärkt och kapitlen om den israeliska och den palestinska terrorn är mycket bra. Men sedan är det som om inspirationen har sinat för författaren, och kapitlen om de andra terroristerna känns onödigt korta, framför allt om den japanska sekten och om frihetsterrorn i USA. Mer bakgrundsmaterial och diskussion hade inte skadat, men därtill är boken alltför kort.

Sammantaget är boken intressant men för kort. Samtidigt ger den en hel del att tänka över, och det kvarstående intrycket är en viss förvåning över att så många terrorister under årens lopp har åstadkommit så lite. Sett i backspegeln blir allt det våld som syftat till att förändra samhället i slutändan reducerat till övergrepp på enskilda individer mer än någonting annat. Terrorister är helt enkelt idioter.

poby 2010-10-08 21:06
Björn Kumm presenterar Terrorismens historia från början till slut. I detta fallet är slutet 2003. Lite till har ju hänt sedan dess. Man får mycket intressant bakgrundsmaterial till bl a Bader-Mainhof-ligan, intern amerikansk terrorism mm mm. Mycket läsvärd, och tänkvärd!

Zenmuron 2011-05-31 16:04
Intressant och välskriven bok men någon" terrorismens historia" är den inte. Mycket utelämnas och precis som någon annan skrev känns det som att Kumm tröttnade på slutet och bara ville ha klart boken för efter att inledningsvis ha gjort ett försök på en övergripande sammanhängade berättelse av terrorismens historia gick han till slut över till att ganska kortfattat berätta om olika terroristorganisationer och grupper.

Du får inte läsa om Carlos eller om de islamistiska fundamentalisterna eller om zapatiströrelsen t ex. Men om mycket annat.

Skriv egen bokrecension till Terrorismens historia

KÖP BOKEN ONLINE