Pappa Goriot

Originaltitel: Le Père Goriot
Författare: Honoré de Balzac
Ämnesord: hälsa, psykologi, historia, kärlek, pengar
Utgivningsår: 1835
ISBN: 9127055779

Huvudpersonen Goriot i Balzacs roman Pappa Goriot är en av de stora passionsgestalterna i Balzacs författarskap. Denna roman om en faders tragedi utkom 1835 och anses av många tillhöra världslitteraturens allra yppersta verk. Det fantastiska typgalleriet på madame Vauquers flottiga pensionat, där Goirot är en av gästerna, är ett koncentrat av de fascinerande och skiftande människoödena i storstaden Paris. Romanen skär igenom alla samhällslager, den är ett tvärsnitt av en hel värld av ljus och skuggor, laster och dygder. I denna mästerligt skildrade miljö växer romanens huvudgestalt fram. Pappa Goirot är på en gång vördnadsbjudande och löjlig, förödmjukad och värdig, ett offer för sin kärlek till sina hjärtlösa döttrar, en kärlek som samtidigt ger honom all hans lycka och glädje i livet, en sann Balzacfigur.

"Ack, om jag var rik, om jag hade min förmögenhet kvar, om jag inte hade skänkt bort den till dem, då skulle de ha varit här och vätt mina kinder med kyssar. Om jag bodde i ett fint hus, om jag hade vackra rum, betjänter och eld i spisarna, då skulle de samlas kring mig och gråta med sina män och sina barn. Allt detta skulle jag ha haft, men vad har jag nu? Ingenting alls! För pengar kan man få allt, till och med döttrar."

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 3,17 (12 röster)

Bok recensioner av Pappa Goriot :

Salamis 2005-10-30 15:18
Läste den för svenskan

Pappa Goriot på dödsbädden:

"Vill ni att jag ska tala om något lustigt för er? Jo, när jag blev far, förstod jag Gud. Han är allestädes närvarande, därför att skapelsen har utgått från honom. Jag står i samma förhållande till mina döttrar. Enda skillnaden är att jag älskar mina döttrar mer än Gud älskar världen. Världen är nämligen inte lika vacker som Gud, under det att mina döttrar är vackrare än jag. De är så oupplösligt fastkedjade vid min själ, att jag kände på mig att ni skulle få träffa dem i kväll."

Oline 2005-10-30 18:33
Den här klassikern tyckte jag mycket om. Den utspelar sig i början på 1800-talet på ett pensionat i Paris. Balzac är en oerhört skicklig berättare.

anonym 2006-05-03 12:37
här händer ingenting

stifsim 2006-05-24 15:17
älskar denna bok. analyserade den till en franskauppsats. Pengar är allt här i livet! Kom ihåg det kära barn =)

naim 2009-05-07 10:59
En rätt tam klassiker. Gnistrar till emellanåt :)

Rubberducka 2009-10-27 11:03
Jag uppskattar tekniken som används i Pappa Goriot; att först beskriva en scen utifrån för att sedan zooma in, djupare och djupare in i människan. Spännande projekt att kartlägga människans alla olika personlighetstyper, men jag vill tro att det finns mer möjligheter i en människa än de karaktärsdrag som skildras i romanen. Karaktärerna är själviska och irriterande, man känner inte med någon i berättelsen vilket gör att jag blir rätt avskärmad från det som sker under läsningens gång. Oerhört cynisk skildring av kärlek och mänsklig egoism.

hencka 2014-05-03 17:15
Tidens tand har tyvärr farit fram med den här klassikern som är nästan 200 år gammal. Visst är språket vackert och rikt, för att inte tala om författarens fina målande beskrivningar av miljön och personerna från en svunnen tid i Paris. Det kryllar av olika detaljer och intryck, tidvis briljant, stundom patetiskt och långrandigt. Jag orkade helt enkelt inte läsa boken till slut. Karaktärerna är för tillspetsade och löjeväckande för att man skall ta dom till sig. Det är ett virrvarr av bisarra typer som passerar revy inför läsaren. Det blir bara för tungt.

Skriv egen bokrecension till Pappa Goriot