Kär kär kär i dig

Författare: Hans-Eric Hellberg
Genre: Ungdom

Medelbetyg: 1,67 (3 röster)

Bok recensioner av Kär kär kär i dig :

ElinLeticia 2005-10-11 20:13
Katarina står på Kuskens gata och ser sin älskade pappa kyssa en främmande kvinna. Idyllen i på Sjövalls visar sig vara lätt att rasera och när mamma Jenny får en blodpropp behöver Katarina Jonnie mer än någonsin. Men Jonnie är som vanligt i sin fantasiverklighet och idkar hellre hångel med en yppig blondin med helt andra problem än föräldrar som är otrogna.

För första gången instämmer jag i kritiken av "Puss och kram"-serien. Denna bok har inget annat syfte än sexskildringar för ungdomar. All den substans och känsla som varit så typisk för de tidigare böckerna, är som bortblåst. Att författaren vågar bryta idyll tillvaron hemma hos Katarina ser jag som en intressant brytning av mönstret. Men han gör det verkligen på ett högst onaturligt sätt. Att Katarina skulle bry sig mindre om föräldrarnas otrohet (som i hennes värld måste vara minst sagt, kaotisk) och mer om sin kåthet inför en kille hon inte ens verkar intresserad av, är bara löjlig. Halva boken är Jonnies dagdrömmar om Veronica och ett kringflackande som agent i Paris. Det är sensuella dagdrömmar som minst av allt passar in i den tillvaro som Hellberg till övrigt målar upp. För mig blir kontrasten mellan de tidigare böckerna om Katarina och Jonnie och den här fruktansvärt stor. "Kär kär kär i dig" ÄR snusk för ungdomar och jag är inte den som kritiserar en bok som handlar om sånt, men den kan inte bara bygga på det! Boken får en svag tvåa.

urok2 2007-01-30 10:10
Jag har även läst den här under min influensa och kan egentligen bara instämma i föregående recensents åsikter. Skildringen av Jonnies låtsasvärld är ointressant och upptar alldeles för stor del av boken. Dessutom är sexskildringen i den delen ganska fånig (och osexig). I övrigt är boken kort men som mest spännande i skildringen av Roger, Katarinas "pojkvän". Han är nog tyvärr representativ för ganska många killar. En dum och okänslig jävel, som ändå inte demoniseras. Där lyckas Hellberg i denna i övrigt ganska misslyckade bok.

_taina_ 2008-05-18 16:57
de andra böckerna var bra men jag läste barra de tre första sidorna värkar helt jäkla sumpad

Skriv egen bokrecension till Kär kär kär i dig