B. Stenberg

Den vita stenen

Författare: Gunnel Linde
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 1964
ISBN: 9789186391218

Det finns en sorts vita stenar som är så vackra och lena att man absolut måste ha dem. Fia, som bodde i landshövdingens hus, hade en sådan sten. Hon hade inte tänkt ge bort den, men så träffade hon Hampus, skomakarens unge, som lovade att måla ögon-näsa-mun på kyrkklockan om han bara fick stenen. Och det gjorde han.En magisk berättelse om vänskap och utmaningar, belönad med Nils Holgersson-plaketten 1965."Den vita stenen" ingår i Bästa Bokvalet, ett urval av de bästa böckerna som utkommit under senare delen av 1900-talet. Moderna klassiker som varit starka läsupplevelser för en ung läsargeneration.

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)

Bok recensioner av Den vita stenen :

ElinLeticia 2005-09-18 18:33
Fia och hennes mamma bor inneboende hos häradshövdingen. Hushållet sköts av den stränga husfrun Malin. Fia blir retad i skolan för att hennes mor är pianolärarinna och hon har inga vänner förrän Hampus kommer till staden. Hampus är en av skomakarungarna som flyttar runt med militärisk regelbundhet. Hampus är egentligen inte son till skomakaren utan brorson och orsakar alltid problem på de nya platser de bosätter sig på. Hampus och Fia börjar utmana varandra att utföra diaboliska hyss för att få ha en vit vacker sten som egentligen är Fias. Men Fia känner inte Hampus som en av skomakarbarnen, istället är han "Farornas konung" och Fia själv är Fiddeli.

Gunnel Lindes "Den vita stenen" tillhör Sveriges kulturarv. Under 70-talet spelades boken in som film med Julia Hede och Ulf Hasseltorp i huvudrollerna. Filmen/serien, liksom boken gjorde stor succé. Idag har SVT repriserat serien åtta gånger (utan att barnskådespelarna fått ett öre betalt, vilket är synd och skam!). Berättelsen om Fia och Hampus är också en berättelse om fattigdom och klassuppdelning. Barnens vänskap överbygger de den struktuerade klassordningen och hotar att bryta samman de vuxnas föreställningsvärld. Mot slutet tvingas barnen ta itu med den verklighet som de faktiskt lever i - och gör det, på ett mycket pedagogiskt sätt....

"Den vita stenen" är en sann nostalgitripp. Slutet känns inte helt trovärdigt, men är passande ändå för bokens helhet. Den får en stark trea.

anonym 2006-07-04 09:57
höjdarbok

frökentulpan 2012-04-03 15:42
En härlig bok med mycket spänning och dramatik - tyvärr har väl boken kommit i skymundan för en till leda reprisvisad TV-serie (som väl egentligen också är bra, det är bara elefanten som ser konstig ut).

Jennydockan 2018-01-02 14:01
En morgon vaknar häradshövdingen och ser att kyrkklockan blivit målad. Han måste genast undersöka vem som utfört detta. Han misstänker att det är någon från cirkusen som gjort det. Vad han inte vet är att dådet utförts av en pojke som bor hos den nye skomakaren - och att alltsammans beror på en vit sten, som flickan Fia äger. Båda vill ha den till sin. Och för att vinna den måste man klara ett specialuppdrag, som då att måla kyrkklockan eller att vara absolut tyst en hel dag. Oturligt nog så tillhör jag den generation som sett det här hur många gånger som helst på TV innan jag läst boken. Och därför har boken som skrevs tio år tidigare väldigt lite att ge mig. I alla fall inget nytt.

JMRubenson 2018-01-02 14:02
Bra bok och bra TV-serie

Skriv egen bokrecension till Den vita stenen