Peter Pan och Wendy

Författare: J.M Barrie
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 1911
ISBN: 9789132165191

I sina drömmar har hon mött honom många gånger förut. Men när Wendy den här natten plötsligt vaknar, sitter han livs levande på barnkammargolvet framför henne – en märkvärdigt självsäker pojke, klädd i en dräkt av löv. Hans namn är Peter Pan, och det dröjer inte länge innan han lockat med Wendy och hennes bröder på ett äventyr de aldrig kommer att glömma.

Det var ett annat ljus i rummet nu, tusen gånger starkare än nattlamporna, och snabbare än någon av oss hinner blinka hade det varit i alla byrålådorna i barnkammaren, letat efter Peters skugga, rotat runt i garderoben och vänt ut och in på alla fickor. Det var egentligen ingen lampa. Ljuset kom av att det blixtrade omkring så fort, men när det vilade för en sekund såg man att det var en älva, inte längre än din hand, men ännu inte fullvuxen. Det var en flicka som hette Tingeling, utsökt klädd i ett torrt, urringat löv, som gjorde hennes figur all rättvisa. Hon hade en liten antydan till putmage.
Strax efter det att älvan kommit in blåste fönstret upp av draget från de små stjärnornas andetag, och Peter hoppade in. Han hade burit Tingeling en del av vägen, och hans hand var fortfarande full av älvstoft.

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 3,43 (7 röster)
Bok recensioner av Peter Pan och Wendy :
2005-09-04 16:03
En natt flyger Peter Pan, pojken som inte vill bli vuxen, in genom fönstret till syskonen Darlings sovrum. Han blir skrämd av familjens lurviga dadda Nana och tappar bort sin skugga. Många nätter senare träffar han sitt livs stora kärlek, Wendy Darling. Han är på jakt efter sin skugga och Wendy hjälper honom att sy fast den igen. Peter tar med sig Wendy och hennes syskon till landet Ingenstans där de förlorade pojkarna bor och utkämpar blodiga slag mot infödingar och pirater. Det blir ett äventyr som barnen aldrig någonsin kommer att glömma - ett riktigt sagoäventyr....

"Peter Pan och Wendy" är en sann klassiker. Den är den mest kända boken om Pan, då "Peter Pan i Kensington Gardens" förefaller ha blivit bortglömd. Handlingen i boken är välkänd och inte överraskningar väntar läsaren. Barrie har ett rikt och suggesivt språk men historien fängslar mig inte. "Peter Pan och Wendy" är en klassiker som fungerat ypperligt när den filmatiserats. I bokform känns den en aning trist och får därför bara en trea i betyg.

2005-09-09 21:58
När jag var omkring tio år läste jag en bok som hette Peter Pan i Kensington gardens. Jag tyckte mycket om den, och när jag förra året läste om den fann jag den exakt lika poetisk vacker. Ett litet vemodigt mästerverk om jag får säga det själv. Peter Pan och Wendy lämnar däremot mycket övrigt att önska. Jag tyckte inte alls speciellt mycket om den, på sina värsta ställen kändes den tom och meningslös, på sina bästa engagerade den mig helt enkelt inte. Men jag rekomenderar varmt att läsa den överstående
2007-04-19 12:29
Kom först som framgångsrik pjäs 1904 och sedan som framgångsrik bok 1911.
Jag har länge velat läsa om Peter Pan främst för att jag inte känt till historien särskilt väl. Vad jag gillade bäst med boken var att så många karaktärer var så otrevliga, avundsjuka, manipulerande och dryga. Det gjorde hela berättelsen mycket roligare.
Däremot så tyckte jag inte om huvudpersonen som visserligen hade alla dessa egenskaper, men inte på något charmigt sätt.

2008-11-16 21:51
Jag skrattade ikapp med barnen när peter pan flög in i rummet, jag fylldes med rädsla för piraterna, jag kände hur jag växte när Wendy gjorde det, jag flög med Tingeling, jag... jag grät när boken var slut. Det hemskt att lämna honom, lämna den världen. Det kändes som om det bara fanns ett slut för mig då; att bli vuxen. Det är den mest uppslukande bok jag någonsin läst. Läs den - ni blir inte besvikna.
2009-04-05 20:01
Mycket bättre än den första. Den är mysig och lite småsöt.
2010-10-02 20:11