Den tionde sånggudinnan

Författare: Carina Burman
Utgivningsår: 1996
ISBN: 9100562866

Uppsala 1909. En ung kvinnlig litteraturforskare slå vad med sin professor. Lyckas hon inte spåra upp något intressant arkivmaterial om en av våra första kvinnliga författare, Sophia Elisabeth Brenner (1659-1730), kommer hennes forskningskarriär att släckas, men går det vägen kommer den akademiska världen att ligga för hennes fötter. Forskningen leder docent Elisabet Gran och hennes väninnor Thea och Choice runt Europa vid tiden för första världskriget utbrott. Vad vi inte får veta om märkliga arkivgömmor, om nattlivet i Berlin, om resandets vedermödor på tåg och båt och om hanterandet av snörliv är inte värt att veta. Och när sedan vadet avgörs i S:t Petersburg under pågående revolution har vår hjältinna med hjälp av chifferskrift och hemliga manuskript kommit ett hittills okänt tvåhundra år gammalt kvinnosaksförbund på spåren.
Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Den tionde sånggudinnan :
2005-03-17 19:55
Burman har med sin debutroman valt att beskriva kvinnors liv i flera olika tidsepoker. Dessutom lyckas hon väva in ett mysterium - maskerat till ett forskningsprojekt - som faktiskt är väldigt spännande att följa.

Huvudpersonen - Elisabet Gran - rör sig fysiskt över stora delar av Europa och mentalt flera hundra år tillbaka i tiden. Författaren klarar detta tämligen väl, men titt som tätt kan något effektsökeri skönjas. En detalj som fallaer mig in är breven som skrivs om Titanics undergång. Det känns mer som en flirt med läsaren, att få densamme att hajja till och tänka "aha! Det där känner jag också till!". Fler sådana exempel finns, tycker jag, och det sänker helhetsintrycket.

Dock, som helhet, ett bra grepp, bra skrivet, och mycket lärorik läsning, snyggt förpackat.
2006-04-02 13:30
Boken ger mycket på många plan - spänning, historia, litteraturhistoria.