Pistolen

Författare: bali rai
Ämnesord: depression, mord, humor, spänning, ungdom
ISBN: 9789186579548

Bok recensioner av Pistolen :
2023-09-07 11:45
Jag har läst en bok som heter "Pistolen" som är skapat av en författare som heter bali rai. bali rai är en indisk författare som bor i Storbritannien, Leicester och han är 52 år gammal. Han har skrivit många olika böcker som har översatts till många olika språk. Han växte upp i en multikulturell omgivning och han vill skriva lätt läsande men intressanta böcker för folk som har svårigheter med att läsa böcker. Boken “Pistolen” är en deckare.

Boken “Pistolen” handlar om hur ett vapen kan ändra även dina närmaste. Det är ett gäng med 3 personer som heter Jonas, Kamal och Binny, allt var helt normalt innan Jonas hade hittat en väska med pistol, kulor, kniv. Jonas plan var att hålla pistolen hemlig men han lyckas inte med det och bestämmer sig att berätta det först till Binny, men eftersom alla tre är nära vänner så går det inte om han inte säger det till Kamal heller. Jonas berättade det till Kamal och då var då han märkte att det var hans livs största misstag. Varför var det hans livs största misstag? för att det var då Kamal började förändras för att han fick makt. Han gjorde många dåliga saker som att råna ställen, hota människor att skjuta dem och även hotade han sina 2 närmaste vänner Jonas och Binny. Boken slutar med att Kamal dör.

Denna historia utspelar sig i nutid i Storbritannien i en storstad som kallas Leicester. en av huvudpersonerna som är Kamal var en lojal bror mot Jonas och Binny från början och han är en flykting från ett land med krig så han mår inte så bra psykiskt. När Kamal får vapnet så väljer han att vända ryggen mot både Jonas och Binny och hotar båda två med att döda dem. Den andra huvudpersonen som är Jonas är en nyfiken person och vill se cool ut med pistolen. Det var han som ville först få makt när han fick vapnet eller det var så han först planerade, men det som hände senare var att Kamal fick få tag i vapnet och vägrade ge den tillbaka. Eftersom Kamal var inte klok i huvudet så var Jonas rädd att säga emot honom att ge pistolen tillbaka men senare i boken så går Kamal hem till Jonas och slår hans syster och hotar henne och det var då Jonas rädsla mot Kamal försvann helt. Vad jag själv tycker om huvudpersonerna, Jag tycker att Kamal har någon slags sjukdom som gör att han inte tänker riktigt vad han gör och eftersom han såg många olyckor i sitt hemland så är han inte rädd heller. Jonas var en väldigt nyfiken person som ville se cool ut med pistolen men allt detta förändras när Kamal får tag i pistolen. Jag tror att Jonas var rädd att Kamal skulle göra honom illa eftersom han inte är klok i huvudet.

Bokens budskap är att även dina närmaste kan såra dig och att vapen kan förändra människor genom att du tycker att du får makt och att du känner dig som bossen om du har ett gäng med vänner. Men så blir det inte alltid så som du har tänkt dig. Jag tror att författaren vill förmedla att man ska vara försiktigt när man skaffar nya vänner för man vet aldrig hur den personen är för person och att man aldrig ska vara för nyfiken.

Jag är en person som aldrig har gillat att läsa, men när jag började läsa denna bok så tyckte jag att den var väldigt intressant och spännande, eftersom det är ingen påhittad fantasi utan handlar om verkligheten och att ungdomar idag kanske går igenom samma sak.

"

Skriv egen bokrecension till Pistolen
En bondes död