Tematisk undervisning

Författare: Jan Nilsson
ISBN: 9144615310

Bok recensioner av Tematisk undervisning :
2005-02-19 23:06
Istället för mentalt korvstoppande förespråkar författaren Nilsson tematisk undervisning. Detta innebär tvärvetenskapliga projekt som förenas av ett huvudtema. I detta tema förenas alla olika ämnen, men detta på ett djupare plan då de är förankrade i barnens vardag och deras konkreta verklighet. Tematisk undervisning handlar egentligen om litteratur som kunskapskälla. Författaren menar att litteraturen måste fånga läsaren för att få ett genomslag. Att bara läsa och därefter reproducera material (läsa böcker om ett ämne och skriva av citat) ger enligt honom, eleverna en ytterst ytlig kunskap. Han menar att eleverna måste få möjlighet att djupare studera det lästa, genom rollspel, intervjuver, bild och andra konkreta aktiviteter.
Ulf Nilsson tar vidare upp olika problem som kan uppstå när det gäller tematisk undervisning och hur man kan minimera dem. Men han poängterar att läraren/pedagogen själv måste avgöra vilken metod som passar just deras klass. Exempel på lyckade temaarbeten inom ämnen som kärlek/vänskap med litteratur som "Moa och Pelle" diskuteras. Mot slutet av boken presenteras en utförlig litteraturlista lämpligt anknuten till olika tematiska ämnen.

Tematisk undervisning är en vid första ögonkastet en traditionell bok om pedagogik. Turligt nog är dock bokens innehåll bra mycket mer intressant än det först verkar. Författaren ironiserar över det traditionella sättet att undervisa och över hur lärarens attityd kan "skapa" lässvårigheter hos barn som egentligen bara bemötts fel. Denna bok får en treaplus av mig. Den är läsvärd och spännande. Ett roligare omslag hade inte varit alltför fel - och titeln kändes också lite off. Men jämförelsevis mycket bättre än andra studieböcker som brukar tryckas i händerna på mig.

// ElinLeticia 2005

"

Skriv egen bokrecension till Tematisk undervisning