Gösta & Mona bästa vänner året om

Författare: Mia André & Martin Widmark
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789163899805

Hur var det när LasseMaja-författaren Martin Widmark var liten? "Gösta & Mona - bästa vänner året om" skildrar hans uppväxt i sextiotalets Linköping, där han också träffade medförfattaren Mia André för första gången.

Hur var det att vara barn före skärmarnas tid? Då när mamma och pappa var små - eller kanske framför allt när far- och morföräldrarna växte upp? Författarna ger en livfull bild från en spännande tid när barnen ofta fick rå sig själva, lekte på gårdarna och udda ställen, cyklade utan hjälm - och det gällde att passa sig för tuffa gänget och helst överlista det ... Den färg- och formsäkra tecknaren Stina Wirsén fångar 60-talets miljö och människor på kornet. Det känns som om vi är där, då när det hände!

Gösta ska just provåka sin nya röda pulka när en snabb kälke kommer farande rakt emot honom. Det är Mona som testar sina nyslipade medar. När den värsta snöyran lagt sig och de slutat fräsa åt varandra, turas de om att åka med kälken och pulkan hela dan. Där och då blir de kompisar. Riktiga kompisar. Och vi får följa dem tätt i hälarna under ett händelserikt år då de slutar lekskolan och börjar skolan.
Bok recensioner av Gösta & Mona bästa vänner året om :
2023-06-24 14:05
Boken utspelar sig i Linköping. jag känner igen flera namn på gator och platser. Men själva tidsepoken är en helt annan. Gösta och Mona ska båda två börja första klass. De bor på var sitt bostadsområde, men träffas ändå varje dag. När Gösta och Mona var barn fanns det en isglass som smakade hallon. Man sjöng också psalmer och andra religiösa visor i skolan. De flesta sidorna i boken handlar om livet i skolan eller om hur det var när de gick i lekis. Resten av sidorna handlar om hur man försökte få tiden att gå när man var ledig. Då kunde det hända att man hittade på bus. Den här boken berättar för mig och andra barn om hur livet en gång har varit. Och just det kan vara riktigt spännande. Stina Wirsén - känd från böckerna i serien "Vem?"- har gjort bokens bilder.

"

Skriv egen bokrecension till Gösta & Mona bästa vänner året om
Flyttbestyr med äventyr