Författare: S. J. Bennett
Ämnesord: politik, mord, historia, kultur, spänning
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789137158808

Bok recensioner av En hund begraven :
2022-10-26 21:30
Andra delen i serien Drottningens detektivbyrå. Ett mystiskt dödsfall upptäcks vid swimmingpoolen på Buckingham Palace. Mycket pekar på en tragisk olycka men drottning Elizabeth känner på sig att det är mer än så och sätter igång med egna efterforskningar. Dessutom dyker en av drottningens oljemålningar upp på en utställning fast den borde finnas kvar på slottet. Tavlan är inte värdefull men har stort affektionsvärde för henne. Varför har den kommit på avvägar? Som vanligt tar drottningen hjälp av sin närmast omänskligt kompetenta biträdande privatsekreterare, Rozie Oshodi. Rozie verkställer spaningsarbetet, drottningen drar slutsatser. Tillsammans kommer de något på spåren, något som är större än de trodde och som försätter både Rozie och andra i drottningens personal i fara. Kanske finns lösningen i de vindlande kulvertarna under slottet...

Ännu en utmärkt mysdeckare i kunglig miljö, undrar förresten hur man kommer på att skriva deckare med en verklig och ikonisk person i huvudrollen? Det kräver en del mod, eller dumdristighet. Men det funkar för mig och hon får till historien bra, utan skvaller eller "avslöjanden" om de kungliga. Flera olika spår och några villospår, allt skildrat på ett lättsamt men ändå genomtänkt sätt och nästan utan våld. Det här skulle faktiskt kunna hända, till skillnad från hur det är i de flesta kriminalromaner. Även om man måste ifrågasätta säkerheten runt de kungliga. Men författaren är väl bekant med miljön på de olika slotten och hur personal och administration fungerar, hon vet vad hon talar om..
Ska jag säga något negativt är det lite väl många bifigurer inblandade och jag har svårt att hålla isär dem. Handlingen är bitvis lite rörig men det har jag mer överseende med då tempot är högt och de olika spåren och villospåren gör att läsaren håller sig på tårna. En väldigt trevlig och smakfull läsupplevelse. om alla deckare vore som denna skulle jag läsa mycket mer i genren!

Vet någon om det är fler böcker på gång i serien? Nu finns ju inte huvudpersonen bland oss längre men det borde inte vara något hinder så länge berättelserna utspelas innan 2022.

"

Skriv egen bokrecension till En hund begraven