MeloDrama Queens : vad kan gå fel!

Författare: Nanne Grönvall
Ämnesord: humor
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789189261525

"Kärringen kommer inte kunna sätta mig på plats. Det är en sak som är säkert", mumlade Mimmi ilsket när hon klev ur taxin och stegade upp mot sin managers kontor, medvetet tjugofem minuter försenad för att Pirjo skulle förstå att Mimmi är den största stjärnan av de två. Föga anade hon att den nybotoxade Pirjo skulle göra en grandios entré hela femtio minuter försenad.

"Åh, darling!" utbrast hon med kindpussar på celebert avstånd. "Det ska bli så härligt att få göra den här turnén tillsammans med dig", log Pirjo.

Mimmi och Pirjo - två artister vars storhetstider har passerat bäst-före datum, åker motvilligt på en gemensam turné i förhoppningen om att slippa tomma lokaler och inställda konserter. Men båda lever kvar i sina divabubblor och dessutom har de alltid avskytt varandra ända sedan de möttes första gången, i mitten på nittiotalet. Mimmis livlina i den tuffa nöjesbranschen, är hennes trogna vänner - MeloDrama Queens.

Välkommen in i en galen nöjesvärld tillsammans med MeloDrama Queens. Att hålla sig aktuell i underhållningsbranschen är en konstart. Att dessutom åldras och försöka hålla jämna steg med digitalisering, influencers och sociala medier, visar sig inte vara helt lätt. I en vardag präglad av konkurrens tar sig MeloDrama Queens tillsammans igenom glädje, sorg, fram- och motgång.

Jakten på att känna sig behövd och bekräftad, leder MeloDrama Queens ut på hisnande äventyr. Ena dagen en stor stjärna och i nästa stund är det knappt någon som ens känner igen en. Läsaren får följa vänner, kollegor och rivaler i en färgstark mello-dramatiskt värld.
Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av MeloDrama Queens : vad kan gå fel! :
2022-01-18 05:56
Jag tycker det här är en trevlig och lyckad debutroman av energiknippet Nanne Grönvall.
Schlagerrivalerna Mimmi och Pirjo har en sak gemensamt: deras en gång så lyckade karriärer går det allt sämre för. Tillsammans ger sig de båda divorna sig ut på en turné i förhoppning att lyckas få nya fans. Det är om de kan låta bli att angripa varandra. Som tur är har Mimmi sina vänner i gruppen MeloDrama Queens att söka stöd i.
Jag tycker som sagt att det är en trivsam bok med mycket humor och galna situationer och jag skrattar högt ett flertal gånger. Perfekt uppläst av Nanne Grönvall själv. Jag kan varmt rekommendera den här boken!
Slutbetyg, en stark 4:a!
2022-04-20 17:21
Artisten Mimmi måste motvilligt erkänna att hennes karriär gått i stå. Hon beklagar sig för sina vänner, tre något bedagade men fortfarande hoppfulla wannabies, de som tillsammans kallar sig MeloDrama Queens. När hennes manager föreslår en gemensam show med hennes största rival och konkurrent Pirjo säger hon tvärt nej. Men bägges storhetstid har passerat bäst-föredatum och det slutar med att de två divorna motvilligt åker på en gemensam turné i förhoppning att slippa tomma lokaler och inställda konserter. Inget kan ändå bli värre, eller...?

Kära Nanne! Jag brukar säga att "man måste inte vara kändis för att få böcker utgivna - men det underlättar jävligt mycket". Tyvärr hjälpte inte ens det då boken är utgiven på det för mig okända förlaget Lava och inte på Bonniers, Pirat eller Norstedts. Ändå är du en av våra största stjärnor och "Håll om mig" är en av de bästa Mellolåtarna någonsin. Extra-allt passar bra i shower och på konserter men i böcker blir det för mycket av det goda. Slapstickhumor a´ la Patsy och Edina gör sig bäst i TV. Jag måste skumläsa över pinsamheterna för att ens stå ut men förhoppningsvis finns det en publik även för sådant, se bara på alla fåniga lekprogram i TV. Men det som faktiskt är bra är alla dina elakheter mot digitalisering, utseendefixering, influencers, media och självupptagna unga stjärnor på och utanför scen. Och glimten i ögat har du alltid haft!

Så nu när din dröm om att få en bok utgiven gått i uppfyllelse hoppas jag att du, nu när pandemin är över, återvänder till scenen och överlåter bokskrivandet till de som är bättre lämpade.
Hälsningar Arne, tråkig gubbjävel...

"